środa, 12 listopada 2014

Tim Willocks, Religia

Usque ad finem

Tim Willocks, Religia
tytuł oryginalny: The Religion
przekład: Maciej Szymański
cykl: Mattias Tannhäuser tom 1
wydawnictwo: Dom Wydawniczy REBIS
data wydania: 4 lutego 2014 r.
liczba stron: 752
ISBN: 978-83-7818-501-7
okładka: zintegrowana

Średniowieczna Europa była areną niezwykle krwawych i brutalnych starć, wiele z nich miało podłoże religijne, gdzie naprzeciwko siebie stawały dwie potęgi: chrześcijaństwo i islam. Najwięcej walk toczono wówczas pod sztandarem krucjat, zapoczątkowanych końcem XI wieku przez papieża Urbana II. Wynikiem wypraw krzyżowych było – oprócz niezliczonej ilości ofiar – powstanie kilku zakonów krzyżowych: templariuszy, krzyżaków czy joannitów. Mimo iż krucjaty ostatecznie zakończyły się początkiem XIV wieku, to wojny pomiędzy religią chrześcijańską a islamem na dobrą sprawę trwają po dziś dzień.
Fabuła powieści Tima Willocksa zatytułowanej Religia opisuje wydarzenia będące pokłosiem krucjat, z których jednym z najważniejszych było tak zwane Wielkie Oblężenie Malty przez armię Sulejmana Wspaniałego w 1565 roku.

Wiosna roku 1540. Wieś w Karpatach zostaje napadnięta przez oddział Turków. Dwunastoletni Mattias, syn kowala, jest świadkiem śmierci matki i dwóch sióstr z rąk żołnierzy. On sam zostaje wcielony do korpusu janczarów, gdzie spędza kolejne dwadzieścia pięć lat, walcząc w imię Allaha i jego proroka Mahometa oraz poznając tajniki tureckiej machiny wojennej.

Malta, rok 1565. Wyspa stanowi siedzibę Zakonu Szpitalników świętego Jana Chrzciciela, powszechnie nazywanych joannitami. Sami członkowie zgromadzenia nazywają się Religią. Choć od krucjat minęło sporo czasu, walki między chrześcijaństwem a islamem trwają w dalszym ciągu. Jako że Malta znajduje się w strategicznym punkcie basenu Morza Śródziemnego, wódz Sulejman Wspaniały wysyła kilkudziesięciotysięczną armię w celu jej podbicia. Joannici widzą w tym okazję nie tylko dla obrony wiary, ale też sposobność na dokonanie krwawego rewanżu za porażkę spod Rodos sprzed kilkudziesięciu lat. Jednakże armia turecka jest jedną z najlepszych w ówczesnym świecie, zatem Religia będzie potrzebowała nie tylko Bożej Opatrzności, by przetrwać i obronić wyspę. W tym celu podejmują próbę sprowadzenia na wyspę Mattiasa Tannhäusera, niegdysiejszego janczara, który kilka lat wcześniej porzucił wojaczkę na rzecz prowadzenia tawerny. Lecz namowa byłego najemnika do powrotu do wojaczki wcale nie jest taka prosta. Dlatego też dowodzący Religią decydują się sięgnąć po niezawodny argument: piękną kobietę, Carlę de la Penautier. Ma ona namówić Tannhäusera, by swoją wiedzą wspomógł obrońców Malty. Jako że sama pragnie dostać się na wyspę, Carla prosi Mattiasa o pomoc w odnalezieniu syna, którego zostawiła tam tuż po jego narodzinach, kilkanaście lat wcześniej...
Był to moment, w którym Tannhäuser zrozumiał – zresztą nie tylko on – że bez względu na bohaterskie czyny, które miały się dokonać na tym polu, zbliżająca się bitwa jest tylko jednym z wielu zakrętów drogi usianej grobami. Drogi sięgającej siedmiu stuleci wstecz, od czasów, których nie pamiętał żaden ze zgromadzonych tu wojowników, i której krwawy szlak miał być wytyczany krwią jeszcze przez wiele wieków.
Religia to świetnie napisana powieść historyczna. Tim Willocks swój warsztat pisarski rozwijał, tworząc scenariusze filmowe, co bardzo mu się przydało przy pracy nad tą powieścią, a dodatkowo sprawiło, że umiejętnie posługuje się słowem. Obrazy przedstawione w książce są wyraziste, postaci żywe, a sceny batalistyczne niezwykle realistyczne i szczegółowo opisane. Przede wszystkim jest to jednak opowieść o tym, że na wojnie nie ma Boga. Ale po kolei, zacznijmy od bohaterów powieści i dość skomplikowanych relacji między nimi.

Kapitan Mattias Tannhäuser, były janczar, znający od podszewki armię turecką i stosowane przez nią taktyki bitewne. Korzysta nie tylko z siły mięśni, ale i z głowy, dzięki czemu potrafi wyjść z największych opresji, a w trakcie oblężenia Malty natrafia na takowe co rusz. Mimo iż za młodu został zabrany z domu i wcielony do elitarnych tureckich oddziałów piechoty na mocy prawa dewszirme, nie żywi urazy do muzułmanów, wręcz przeciwnie, wiele im zawdzięcza, w szczególności Abbasowi bin Muradowi, swojemu pierwszemu opiekunowi, który stał się niejako jego drugim ojcem. Pomoc joannitom i mieszkańcom Malty w obronie przed Turkami uwydatnia jego wewnętrzne rozdarcie pomiędzy chrześcijaństwem, które kojarzyło mu się ze szczęśliwym dzieciństwem, a islamem, który rządził jego życiem przez dwadzieścia pięć lat.

Dodatkowym problemem dla kapitana jest, a raczej są, kobiety – a jakże! Piękna hrabina Carla de la Penautier i jej podopieczna, Amparo, wkraczają w życie Mattiasa, a mężczyzna dodatkowo wplątuje się w romans z obiema niewiastami. Z tego też powodu raz po raz zaczyna sobie uświadamiać nieracjonalność podjęcia decyzji o pomocy Carli. Po czasie dostrzega trudności, które zaczynają się nawarstwiać zarówno wokół poszukiwań chłopca, jak i przy planowaniu ucieczki z pogrążonej w działaniach wojennych wyspy.

Willocks dużo miejsca poświęcił też postaci Borsa, Anglika, wiernego kompana Mattiasa, z którym wielokrotnie walczył ramię w ramię w czasach, gdy obaj byli najemnikami. O ile Tannhäuser stara się trzymać z dala od wojennego rzemiosła i kombinuje, jak wyjść z kłopotów, w które się wpakował, w jednym kawałku, tak Bors wręcz przeciwnie – z radością umarłby z mieczem w ręku, zabijając tylu muzułmanów, ilu tylko zdołałby. Ponadto Anglik w pewnym sensie stanowi sumienie Mattiasa w kwestii romansu, co rusz przypominając mu, iż trójkąt uczuciowy, w który przyjaciel się uwikłał, przyniesie mu wyłącznie kłopoty.

Autor stwierdził najwidoczniej, że co to byłby za konflikt serc, gdyby nie było „tego drugiego”. Dlatego też czytelnik już na wstępie poznaje postać Ludovico Ludovici, inkwizytora, który okazuje się ojcem syna Carli i jej niegdysiejszą miłością. Mężczyzna ów, mimo iż oddany swojemu rzemiosłu i Bogu, nigdy nie zapomniał o młodziutkiej Carli, toteż gdy po kilkunastu latach widzi ją ponownie, gotów jest zrzucić zakonne szaty i ją poślubić. Muszę jednak przyznać, że postać inkwizytora, choć zobrazowana w dość negatywny sposób, koniec końców nie okazała się tak do końca czarna. Fakt, Ludovici nie był przykładnym chrześcijaninem, targały nim bowiem wszelkiego rodzaju namiętności, lecz w tym przypadku okazał się podobny do rozdartego wewnętrznie Tannhäusera.
Tannhäuser pojął w tej chwili, podobnie jak jego towarzysze – oraz wielu w muzułmańskich szeregach – że jest to pierwotny krzyk, którego źródło biło i w jego sercu. Krzyk, którzy rozbrzmiewał echem od tysiącleci. Głos Boga, którego moc działała zawsze, nim jeszcze narodziły się znane ludzkości bóstwa, którego moc górowała nad wszelkimi religiami i wobec mocy którego wszyscy idole rozpadali się w proch. Głos ten wzywał ich, by klęknęli przed Ołtarzem Wojny. Zapraszał, by ulżyli pragnieniu od zawsze dręczącemu człowieka i nigdy w pełni niezaspokojonemu.
Skoro jest romans, jest i całkiem sporo opisów scen erotycznych oraz zachwytów nad urodą obu kobiet. Myślę, że niektórym czytelnikom ich ilość może przeszkadzać, tym bardziej że Religia to powieść historyczna, nie romans historyczny. Uważam jednak, że ilość obrazów batalistycznych równoważy te łóżkowe, a jeśli weźmie się pod uwagę ich realistyczność, to wyjdzie to tylko na plus. W powieści autor zawarł nie tylko krwawe i brutalne sceny starć pomiędzy armiami muzułmańskimi i chrześcijańskimi, ale i szpiegowskie misje Tannhäusera, który co jakiś czas urządzał wypady do obozu „wroga” i dowiadywał się o planowanych atakach armii Sulejmana Wspaniałego. Nie miał z tym najmniejszego problemu ze względu na wszystkie lata spędzone wśród wyznawców Allaha, toteż znał obyczaje Turków, a dodatkowo jego ciało zdobiły liczne tatuaże świadczące o jego przynależności do oddziału janczarów.

Jak wspomniałam wcześniej, sceny bitewne są brutalne, bardzo krwawe. Willocks zobrazował je w tak umiejętny sposób, że wręcz czuć lepkość juchy spływającej po rękach walczących; czuć smród wylewających się na piasek wnętrzności; słychać jęki i rzężenie konających. Autor postawił tu zdecydowanie na realizm i wyszło mu to genialnie. Ponadto zdecydował się na wierne przedstawienie wydarzeń historycznych, z lekka je tylko zmieniając, co uważam za duży plus.

W Religii Willocks zadaje pytania o charakter wojny oraz o religię. Dlaczego tak wielu ludzi napędza kult śmierci, dlaczego tak pożądają walki i rozlewu krwi? Co sprawia, że człowiek w jednym momencie potrafi przemienić się w maszynę niosącą śmierć, która, jak okazuje się w trakcie lektury, nigdy nie jest tak chwalebna, tak godna i piękna, jak ją opisują poeci. Jest za to brutalna i bolesna, unurzana w krwi i gównie.
Znał ich już wszystkich. (...) Sułtan, papież, Religia. Islam czy Rzym. Wszystkie te kulty pożądały jedynie władzy i poddaństwa ludzi. (...) De la Valette, Ludovico, papież, Mustafa, Sulejman – wszyscy byli łajdakami, co do jednego. Rzezie, które urządzali poddanym, służyły wyłącznie zaspokojeniu ich nieskończonej próżności.
Religia została napisana bardzo obrazowym językiem, podkreślającym mocno naturalistyczny charakter wielu scen powieści. Przedstawione w niej postaci są wielowymiarowe, żywe. Nie czuć w nich sztuczności, dzięki czemu wzbudzają liczne emocje: od sympatii, przez współczuje, po niechęć. Choć książka jest dość opisowa i szczegółowa, to w połączeniu z wartką akcją i licznymi zwrotami akcji czyta się ją niezwykle szybko. Strona leci za stroną, a jest to ponad siedemsetpięćdziesięciostronicowa cegiełka zapisana dość drobną czcionką i muszę przyznać, że tempo lektury mnie samą wprawiło w zdumienie.

Muszę też poświęcić kilka słów wydaniu Religii. Zintegrowana okładka z wyrazistą ilustracją idealnie wpasowuje się w tematykę powieści. Wewnątrz można znaleźć rycinę przedstawiającą fort na Malcie i rozkład poszczególnych twierdz, mających duże znaczenie dla fabuły powieści, bowiem rozgrywa się tam wiele ze scen batalistycznych. Ponadto książka jest szyta, nie klejona, co jest jakością samą w sobie. Dzięki temu można mieć pewność, że nie rozleci się od częstej lektury. Bo Religia jest w mojej opinii powieścią, do której chętnie się wraca.

Jeśli zaś chodzi o kapitana Tannhäusera, to powraca on w kolejnej powieści, zatytułowanej Dwanaścioro z Paryża, której wydarzenia koncentrują się wokół niesławnej rzezi w Noc świętego Bartłomieja, o czym już wkrótce mam zamiar czytać.

Cykl o Mattiasie Tannhäuserze:

www.efantastyka.pl
Dziękuję!

25 komentarzy:

  1. Przeczytam kiedyś :D Tematyka powieści bardzo mi pasuje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie sposób oprzeć się takiej cegiełce ;)

      Usuń
  2. Wnioskuję, że to może być bardzo fajna książka. Co do Twych początkowych rozważań, to warto pamiętać, że same krucjaty nie były brutalnym i bezpodstawnych najazdem na ziemie islamistów, ale odpowiedzią na konflikt trwający od czasów Karola Młota, o czym zawsze warto wspomnieć, by zburzyć ten mit o żądnych krwi chrześcijanach ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm... coś się dzieje, bo o seksach nic nie wspominasz, tylko mi o wątku historycznym wspominasz ;) Ale nie powiem, masz rację, chylę czoła :)

      Usuń
    2. Na seksie znam się trochę mniej - za mało erotyków czytam ;(

      Usuń
    3. Czyli w prezencie kupić Ci trylogię Grey'a? ;P

      Usuń
    4. I film instruktażowy... ;P

      Usuń
  3. Ach, aleśmy się zgrały! Dawno nie czytałam tak barwnej i porywającej powieści historycznej - od razu widać, że napisał ją mężczyzna, if you know what I mean :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to widać już na pierwszy rzut oka ;) Aczkolwiek mi to wcale nie przeszkadzało, w sensie, że co tam sobie Matthias z Amparo porabiali w wolnym czasie w wannie ;)

      Usuń
  4. napisałaś o niej tak, że choć od książek z tłem historycznym stronię, to akurat tę historie bym z ciekawości przeczytała...poza tym czasy średniowieczne są dość pasjonujące, choć osobiście z wątków historycznych najbardziej lubię czasy starożytne i mitologie;PP

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cóż, tu masz średniowiecze... Ale gdybyś nie miała przez kilka wieczorów czego czytać, to byłaby to powieść w sam raz ;) Tym bardziej że czyta się ją naprawdę błyskawicznie :)

      Usuń
  5. oho, historia :> (głos w głowie: uciekać!). Ale recenzja rzeczywiści zachęca :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro niezbyt przepadasz za powieściami historycznymi to nawet nie będę Cię namawiać ;)

      Usuń
  6. Ciekawią mnie głównie sceny bitew. W powieściach historycznych lubię takie opisy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W "Religii" znajdziesz ich naprawdę sporo i są o tyle ciekawsze, że przedstawiają i stronę chrześcijańską, i muzułmańską.

      Usuń
  7. Wygląda na to, że sobie ją zamówię, gdyż właśnie rozważałam jej zakup. Czytałam Karoliny M recenzję, twoja również potwierdza, że warto zajrzeć do tegoż dzieła, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jakby to powiedzieć... Troszkę nie moja tematyka. Ale może w przyszłości zmienią mi się gusta i wtedy przyjdzie na nią czas :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zdecydowanie nie dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Brzmi zachęcająco - lubię powieści historyczne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie może warto poznać i tą?

      Usuń
  11. Jak będę miała okazję to przeczytam :)

    naczytane.blog.pl

    OdpowiedzUsuń
  12. Napisana jakby dla mnie. Rycerze, bitwy, spory o religię. Już biegnę na stronę Empiku, żeby zamówić :)

    http://zakurzone-stronice.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Reklamy swojego bloga i zaproszenia do zabaw blogowych proszę umieszczać na "Tablicy ogłoszeń" (Menu -> Różności -> Tablica ogłoszeń)

Autorzy

Adam Karczewski (1) Adam Zadworny (1) Adrian Zawadzki (1) Alan Bradley (2) Alberto Vázquez-Figueroa (1) Alice Munro (1) Alison Maloney (1) Allen Zadoff (2) Andreas Altmann (1) Andrew Pyper (1) Andrzej Swat (1) Ann Kidd Taylor (1) Anne Rice (1) Anonim (1) Anthony Ryan (1) Arael Zurli (2) Arkadij Strugacki (1) Åsa Larsson (1) B.K. Evenson (1) Ben H. Shepherd (1) Bill Browder (1) Borys Strugacki (1) Brian Sibley (1) Camilla Läckberg (1) Carla Mori (1) Carlo A. Martigli (1) Cecelia Ahern (1) Celeste Ng (1) Charlie Stella (1) Christina Baker Kline (1) Colleen Houck (2) Cooper Moo (1) Cormac McCarthy (2) Dan Simmons (1) Dario Fo (1) Dariusz Pawłowski (1) Darynda Jones (1) David McCandless (1) Drew Magary (1) E.D. deBirmingham (1) Edgar Allan Poe (1) Edward Mogilski (1) Elio M. García Jr (1) Elizabeth Wein (1) Ellen Alpsten (1) Elżbieta Cherezińska (3) Emily Brontë (1) Erik Axl Sund (3) Erik Bear (1) Erik Larson (1) Eva Pohler (1) Ewa Borderline (1) Ewa Gil-Kołakowska (1) Francis Lawrence (1) François Forestier (1) Gardner Dozois (2) Garth Nix (5) Gaston Leroux (1) George R. R. Martin (6) Gilles Legardinier (1) Gloria G. Brame (1) Graham Masterton (1) Gray Jolliffe (1) Greg Bear (1) Grzegorz Kopiec (1) Grzegorz Wielgus (1) H.P. Lovecraft (1) Hank Steinberg (1) Heinrich Hoffman (1) Henry Rider Haggard (1) Humphrey Carpenter (1) Ian Steward (1) Ian Tregillis (3) Iwona Kienzler (1) Iwona Schymalla (1) Izabela Jung (1) J.R.R. Tolkien (2) Jacek Lusiński (1) Jacek Łukawski (2) Jacek Piekara (1) Jacek Wróbel (1) Jack Ketchum (2) Jakub Ćwiek (9) James Craig (2) James Sallis (2) Jamie Reidy (1) Jane Juska (1) Janusz Koryl (1) Janusz Mika (1) Jarosław Jakubowski (1) Jasper Fforde (1) Javier Marías (1) Jay Bonansinga (5) Jennifer Weiner (1) Jeremiah P. Ostriker (1) Jerome Charyn (1) Joanna Łańcucka (2) Joe Abercrombie (3) Joel McIver (1) Joel Shepherd (2) John Irving (1) John le Carré (1) Jon Jacobs (1) Jon Wiederhorn (1) Jonathan Carroll (1) Jonathan Holt (1) Jørn Lier Horst (1) Joseph Brassey (1) Julia Cameron (1) Karolina Janowska (1) Katherine Applegate (1) Katherine Pancol (1) Kendare Blake (1) Kerstin Ekman (1) Kevin Crossley-Holland (1) Kim Harrison (1) Krystyna Kaplan (1) Krzysztof Piskorski (1) Larry Dixon (1) Lavie Tidhar (1) Lech Chmiel (1) Leigh Bardugo (1) Lesley Downer (1) Linda Antonsson (1) Lucca Dotti (1) Lucius Shepard (1) Luigi Spinola (1) Lydia Cacho (1) Łukasz Henel (1) Łukasz Kiełbasa (1) Łukasz Orbitowski (1) Łukasz Radecki (2) M.L. Stedman (1) Maciej Krzywiński (1) Magda Durda (1) Magdalena Kubasiewicz (1) Maja Lunde (1) Malcolm Mackay (1) Manel Loureiro (4) Marcin Ciszewski (1) Marcin Górka (2) Marcin Mortka (8) Marcin Rak (1) Marcus Sedgwick (1) Marek Halter (1) Marek Niedźwiecki (1) Margaret Mazzantini (1) Margaret Stohl (1) Marie Heaney (1) Marie Lu (1) Mario Puzo (1) Mark Del Franco (1) Mark Frost (1) Mark Lawrence (3) Mark Logue (1) Mark Riebling (1) Mark Teppo (1) Mark Watson (1) Marlon James (1) Matthew Gregory Lewis (1) Matthew Quick (2) Maureen F. McHugh (1) Maurice Druon (3) Max Brooks (1) Melanie Benjamin (2) Mercedes Lackey (1) Michael Katz Krefeld (3) Michał Romanek (1) Michelle Moran (1) Mick Wall (1) Milena Wybraniec (1) Mira Grant (3) Mirosław Tomaszewski (1) Monika Całkiewicz (1) Morgan Rice (1) Myke Cole (1) N.K. Jemisin (1) Naval (2) Neal Shusterman (1) Neal Stephenson (1) Neil Gaiman (5) Nela (1) Nigel Suckling (1) Olga Gromyko (1) Olga Sławnikowa (1) Oliver Bowden (1) Opal Carew (1) Øystein Stene (1) Parinosh Saniee (1) Patrick Ness (1) Paweł Zych (2) Peter Ackroyd (1) Peter Conradi (1) Peter Higgins (1) Philip Cooke (1) Philip Parker (1) Piotr Głuchowski (1) Piotr Rozmus (2) Platte F. Clark (2) Przemysław Piotrowski (1) Rafael Albuquerque (1) Rafał Kosik (1) Rafał W. Orkan (1) Rakso Hardik (1) Randall Munroe (1) Raymond Benson (1) Richard Castle (1) Richard P. Feynman (1) Roald Dahl (1) Rob Zombie (1) Robert Cichowlas (1) Robert Foryś (3) Robert Kirkman (4) Robert M. Wegner (2) Robert Rient (1) Robin Hobb (5) Ryan Gattis (1) Ryszard Ćwirlej (4) Sabaa Tahir (1) Sarah Lotz (1) Scott Ian (1) Scott Sigler (1) Scott Snyder (1) Sean Howe (1) Sebastian Fitzek (1) Sharon Kay Penman (1) Simon Mitton (1) Stefan Darda (1) Stephan Talty (1) Stephen Baxter (1) Stephen Hawking (2) Stephen King (7) Stephen Miller (1) Steve Hamilton (1) Steven Johnson (1) Stuart Hill (1) Sue Monk Kidd (4) Swietłana Aleksijewicz (1) Sylvia Day (1) Szymon Krug (1) Szymon Nowak (1) Tatiana Jachyra (1) Terry Brooks (1) Terry Goodkind (1) Terry Pratchett (4) Tess Gerritsen (1) Tim Willocks (2) Tomasz Jacek Graczykowski (1) Tomasz Pacyński (1) Tove Alsterdal (1) Veit Etzold (1) Virginie Despentes (1) Will Ferguson (1) William D. Brame (1) William Peter Blatty (1) Winston Graham (4) Witold Bunikiewicz (1) Witold Vargas (2) Wojciech Bauer (1) Youseef Rakha (1) Yrsa Sigurðardóttir (1)

Gatunek

Akcja (1) Album (4) Antologia (18) Astrofizyka (3) Autobiografia/Biografia (28) Bajki (1) Baśnie/Legendy/Mity (3) Bestiariusz (1) Dark fantasy (9) Dystopia (1) Fantastyka (122) Fantasy (46) Felietony (15) Fikcyjna literatura faktu (2) Film (1) Fizyka (4) Ghost story (3) Heroic fantasy (11) High fantasy (11) Historia (1) Horror (37) Inne (11) Klasyka literatury (2) Kolorowanka (4) Komedia romantyczna (1) Komiks (1) Kryminał (40) Kryminał noir (4) Literatura dziecięca (10) Literatura erotyczna (5) Literatura faktu (39) Literatura kobieca (10) Literatura marynistyczna (3) Literatura militarystyczna (3) Literatura muzyczna (3) Literatura naukowa (3) Literatura piękna (2) Literatura podróżnicza (5) Literatura popularnonaukowa (14) Literatura wojenna (11) Literatura współczesna (15) Low fantasy (7) Matematyka (1) Paranormal romance (4) Postapokalipsa (22) Powieść detektywistyczna (2) Powieść gangsterska (1) Powieść gotycka (5) Powieść grozy (12) Powieść historyczna (33) Powieść humorystyczna (2) Powieść młodzieżowa (37) Powieść obyczajowa (27) Powieść przygodowa (5) Powieść psychologiczna (10) Powieść sensacyjna (36) Powieść szpiegowska (2) Powieść wiktoriańska (4) Przewodnik (1) Realizm magiczny (7) Reportaż (5) Romans (4) Saga rodzinna (4) Sci-fi (2) Science fantasy (1) Science fiction (7) Slasher (6) Space opera (3) Steampunk (3) Thriller (39) Thriller erotyczny (1) Thriller historyczny (3) Thriller polityczny (10) Thriller psychologiczny (11) Urban fantasy (24) Wywiad-rzeka (1) Wywiady (1)

Cykle/Serie

ABC (1) Alex McKnight (1) Amerykański wampir (1) An Ember in the Ashes (1) Anna (1) Apokalipsa Z (3) Assassin’s Creed (1) Asy polskiej fantastyki (1) Biblioteczka Historyczna (1) Biblioteka Bestsellerów Bellony (1) Bill Hodges (2) Bourbon Kid (1) Carnivia (1) Charley Davidson (1) Chłopak Nikt (2) Chłopcy (3) Cykl o Śmierci (1) Czarna Seria (1) Czarna Wdowa (1) Czerwona Seria (1) Dead River (1) Długa Ziemia (1) Dom pod Pękniętym Niebem (3) Dreszcz (1) Drive (2) Dziedzictwo rodu Poldarków (4) Dzieła Tolkienowskie (1) eXst eXiste (1) Fabryka strachu (1) Flawia de Luce (2) Gambit hetmański (2) Grimm City (2) Grisza (1) Grosz (1) Gubernator (4) Historia (1) Historia Polski (1) Infekcja (1) Inspektor Carlyle (2) Ja gorę (3) Jakub Tyszkiewicz (1) Klątwa tygrysa (2) Kłamca (2) Kraina martwej ziemi (2) Krąg Czarnoksiężnika (1) Kroniki Icemarku (1) Kroniki Jennifer Strange (1) Kroniki wampirów (1) Królowa Cieni (1) Królowie przeklęci (3) Kryminał z klasą (1) Legendarz (2) Lektury reportera (1) Malfetto (1) Marvel (1) Mattias Tannhäuser (2) Miecz Prawdy (1) Miecz Shannary (1) Milicjanci z Poznania (4) Mongoliada (1) Morza Wszeteczne (2) Morze Drzazg (3) Mroczny zaułek (1) Muchachas (1) Nikki Heat (1) Oblicza Grozy (1) Oblicza Victorii Bergman (2) Odrodzone królestwo (2) Opowieści z meekhańskiego pogranicza (1) Paladyn (1) Paramythia Vakkerby (1) Podzieleni (1) Projekt Milkweed (1) Próba krwi i stali (2) Przegląd Końca Świata (3) Przypadki Connora Greya (1) Purgatorium (1) Ravn (2) Rebeka Martinsson (1) Rozbite Imperium (2) Saga o Fjällbace (1) Saga o Wikingach (1) Salamandra (1) Sen o krwi (1) Shadow Ops (1) Skrytobójca (3) Stare Królestwo (4) Strażnicy Snów (1) Szubienicznik (1) Świat Dysku (1) The Walking Dead (5) Trylogia Glasgow (1) Trylogia Kruczy Cień (1) Trylogia Sowiego Maga (1) Uczta Wyobraźni (2) Vernon Subutex (1) Wiedza i Życie – Orbity Nauki (1) William Wisting (1) Wojna Czerwonej Królowej (1) Wojny alchemiczne (2) Wolfhound Century (1) Zapadlisko (1) Zbrodnia w bibliotece (2) Złotoskóry (2) Zły jednorożec (2)