piątek, 17 stycznia 2014

[6] Mój pierwszy raz z...


Dzisiejszy felieton poświęcam kobiecie, która wprowadziła mnie w mroczny, drapieżny i zarazem niesamowicie seksowny świat Dzieci Kaina.
Choć – podobnie jak w przypadku mojego pierwszego razu z Clivem Cusslerem – moje spotkanie z autorką dokonało się drogą okrężną, bo poprzez ekran telewizora, to było ono niezwykle pociągające i niebezpieczne, jak faktycznie ma się rzecz w przypadku wampirów.
Nie przedłużając, przed Wami... Anne Rice.

Anne Rice urodziła się 4 października 1941 roku w Nowym Orleanie. Rodzice – irlandzcy imigranci, Howard i Katherine O’Brien – nadali jej typowo męskie imiona: Howard Allen. Musiały jej przeszkadzać – co w sumie nie dziwi – i już pierwszego dnia szkoły przedstawiła się jako Anne. Jej matka, która była przy tym obecna, bez słowa sprzeciwu zaakceptowała wybór córki.
To właśnie dzięki niej, matce, która opowiadała małej Anne i jej dwu siostrom, Tamarze i Karen, mnóstwo fantastycznych historii, rozwijając u swoich dzieci wyobraźnię, a ta szczególnie u Anne była wybujała. Dziewczynka wykorzystywała ją na różne sposoby, między innymi pisząc sztuki teatralne, w których występowała razem ze swoimi siostrami. Często też spacerując po rodzinnym mieście, zaglądała do opuszczonych domów, w nadziei, że uda jej się w jednym z nich ujrzeć ducha.
Choć studiowała politologię, to marzyła o karierze pisarki, więc postanowiła pracować nad swoim warsztatem i narzuciła sobie obowiązek pisania jednego opowiadania dziennie. Był rok 1964. Mając w pamięci historie o wampirach, które za młodu opowiadała jej matka, zaczęła pisać historię o wampirze, który udzielił wywiadu pewnemu śmiertelnikowi... Mówi Wam to coś? Ale zanim opowiadanie to miało przybrać powszechnie znaną formę, miało minąć jeszcze sporo czasu...
W tym samym roku, tj. 1964, Anne Rice opublikowała w uniwersyteckim magazynie Transfer swoje pierwsze opowiadanie, zatytułowane Czwarty października, 1948 oraz pierwszy rozdział mini-opowieści Nicholas i Jane.
W 1972 roku z powodu ostrej białaczki zmarła pierworodna córka państwa Rice, Michelle. Dla Anne jedną z terapii okazało się pisanie. Sięgnęła więc do szuflady i wyciągnęła z niej rozpoczęte niegdyś opowiadanie, historię niezwykłego wywiadu wampira snującego opowieść o nieśmiertelnym życiu... W ciągu pięciu tygodni, poświęcając się pisaniu głównie w nocy, skończyła swoje dzieło, jednakże przez długi czas nie mogła znaleźć wydawnictwa chętnego do publikacji powieści. Dopiero w 1974 udało jej się, za pośrednictwem agentki literackiej, sprzedać książkę wydawnictwu Knopf.
Wywiad z wampirem ukazał się w 1976 roku i w ciągu pierwszego roku sprzedaży Anne Rice zarobiła blisko milion dolarów.
Wydawać by się mogło, że w obliczu tak spektakularnego sukcesu książki, autorka będzie od razu myśleć o jej kontynuacji. Tak się jednak nie stało i zanim powstał kolejny tom serii Kronik wampirów, Rice opublikowała powieści: Uczta Wszystkich Świętych, rozgrywającą się w okresie przed wojnę secesyjną, oraz rozgrywający się w osiemnastowiecznej Italii Krzyk w niebiosa. Potem powstała jeszcze erotyczna trylogia o Śpiącej Królewnie (wydana pod pseudonimem A.N. Roquelaure) oraz dwie samodzielne powieści erotyczne: Belinda oraz Ucieczka do Edenu.
Kontynuacja Wywiadu z wampirem została napisana dopiero 9 lat po premierze wspomnianej książki, i tym razem przedstawiała losy Lestata, wampirzego ojca Louisa, głównego bohatera debiutanckiej powieści Anne Rice. Była to książka Wampir Lestat...
Obecnie Anne Rice jest autorką 21 powieści i 6 scenariuszy filmowych, opartych głównie na swojej twórczości. Niedawno zapowiedziała, iż wraca do pisania powieści erotycznych. Lecz dla czytelników Anne Rice jest przede wszystkim kobietom, która na nowo odkryła wampiry...

A jak to było ze mną? Cóż, wspomniałam na początku, że z autorką po raz pierwszy spotkałam się pośrednio, poprzez ekran telewizora.
Nie jest trudno domyślić się, że oglądałam Wywiad z wampirem. Swego czasu, dawno, dawno temu, kiedy dziecięciem byłam, film ten emitowano późno, około 22, 23 wieczorem. Pamiętam, że bardzo się uparłam oglądnąć ten film, mimo iż następnego dnia musiałam rano iść do szkoły. Mama jakoś specjalnie nie protestowała, widząc, że sadowię się przed telewizorem, miast kłaść się spać.
Film oglądnęłam z płonącymi policzkami, z miejsca zakochałam się w wampirach, widzianych oczami Anne Rice... A następnego dnia w szkole było o czym rozmawiać.
Po samą książkę sięgnęłam znacznie później, ale tylko dlatego, że nigdy nie było jej w bibliotece, a moje kieszonkowe przeznaczałam na zupełnie inne, bardzo ważne wydatki. Pewnego dnia jednak mi się udało i z biblioteki miejskiej wróciłam cała w skowronkach, z Wywiadem z wampirem w ręce.
Powieść przeczytałam w jeden dzień, zarywając nockę z piątku na sobotę. Te wampiry... to jak je Anne Rice przedstawiła, ustaliły mój wampirzy światopogląd po dzień dzisiejszy. Nie ma doskonalszych, bardziej niebezpiecznych istot nad Dzieci Kaina.

Potem udało mi się przeczytać jeszcze kilka innych powieści z serii Kronik wampirów, konkretnie sześć. Przede mną jeszcze Wampir Lestat, Mnemoch Diabeł, Wampir Armand i Krwawy kantyk. I jak nie lubię powieści erotycznych, to tak na cykl Śpiącej Królewny mam niezwykłą ochotę i mam nadzieję kiedyś go przeczytać.

A Wy? Panią Rice kojarzycie? Znacie? Kochacie? :)

15 komentarzy:

  1. świetna anegdotka! bardzo lubię tę autorkę...i jak szukam naprawdę dobrego erotyka tak mam anegdotkę z Karą dla śpiącej królewny....Jako 17-latka udałam się do szkolnej biblioteki i dała mi ją bibliotekarka jako naprawdę lekki romans...na okładce pisali o księżniczce, która ucieka oprawcom i trafia na swojego księcia...jaki był mój szok można pojąc;D ale nie podobała mi się ta książka, dobrze ją pamiętam... zarówno fabuła jak i seks był dla mnie w niej czymś bardzo płaskim, dużo dziwacznych scen np. taka jedna z kotkiem...poza tym uzależnienie od seksu i pozwolenie na naprawdę rozwiązłe rzeczy....nie nie nie...ale czytaj i zamieszczaj opinię jestem jej ciekawa;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego, co czytałam kiedyś to seria o "Śpiącej królewnie" Anne Rice to taka metafora do wprowadzenia w świat S&M ;)
      Nie wiem na ile jest w tym prawdy, ale jak przeczytam, to się przekonam ;)

      Usuń
  2. Bardzo mi się podoba Twój nowy cykl. Nie czytałam jeszcze żadnej książki autorstwa Ann Rice, ale bardzo chętnie zapoznam się z jej twórczością.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i polecam twórczość tej autorki :)

      Usuń
  3. Moja droga do A.Rice też wiodła przez tv i "Wywiad.." Również obejrzałam go z ogromną przyjemnością i emocjami. Świetna obsada i niepowtarzalny klimat:) Od razu stałam się jej fanką, mimo młodego wieku. Po książki sięgnęłam znacznie później.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, wampiry Anne Rice mają wyjątkową siłę przyciągania ;)

      Usuń
  4. Nie kojarzę tej autorki : ) Ale może kiedyś przeczytam coś jej autorstwa ;>
    Pozdrawiam : )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mi się wydawało, że Anne Rica znają wszyscy ;)

      Usuń
  5. Trudno nie kojarzyć pani Rice :) filmowy Wywiad z wampirem oglądałam chyba milion razy :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Kojarzę, znam, ale jeszcze nic nie czytałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pora więc nadrobić zaległości ;)

      Usuń
  7. Ja kiedyś próbowałam czytać Lestata, ale z równowagi wyprowadził mnie styl, nie podobał mi się. Zamierzam w nieokreślonej bliżej przyszłości podejść do cyklu o wampirach jeszcze raz, bo bardzo mocno wkręciłam się w starego WODa, gramy w Maskaradę co jakiś czas i cholernie podoba mi się ten system a wiem, że ma dużo wspólnego z wizją wampirów Ann Rice.
    Co do tego cyklu o Śpiącej Królewnie, to czytałam 1. tom i szczerze mówiąc, mnie nie powalił. Jakiś taki płytki mi się wydał, może nawet sama erotyka była pomysłowa i całkiem gustownie opisana, ale jakoś średnio lubię książki, gdzie fabuła koncentruje się wokół seksu i pojawia się on co dwie strony (zdecydowanie wolę rozwinięcie fabuły, gdzie łóżko jest tylko dodatkiem).
    No i ten cykl o aniołach próbowałam, ale poddałam się szybko...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ze wstydem muszę przyznać, że w planszową Maskaradę nie grałam, aczkolwiek uwielbiam komputerową Vampire The Masquerade: Bloodlines. I choćby nie wiem co się działo, zawsze wybieram klan Malkavian ;)
      Cyklu o aniołach też nie czytałam, w sumie to mam za sobą tylko więcej niż połowę Kronik Wampirów oraz kilka tomów Dziejów czarownic z rodu Mayfair.

      Usuń
    2. Ja także nie grałam w planszową, regularnie gram w tę fabularną :)

      Usuń

Reklamy swojego bloga i zaproszenia do zabaw blogowych proszę umieszczać na "Tablicy ogłoszeń" (Menu -> Różności -> Tablica ogłoszeń)

Autorzy

Adam Karczewski (1) Adam Zadworny (1) Adrian Zawadzki (1) Agnieszka Hałas (1) Alan Bradley (2) Alberto Vázquez-Figueroa (1) Alice Munro (1) Alison Maloney (1) Allen Zadoff (2) Andreas Altmann (1) Andrew Pyper (1) Andrius Tapinas (1) Andrzej Swat (1) Ann Kidd Taylor (1) Anne Rice (1) Anonim (1) Anthony Ryan (1) Arael Zurli (2) Arkadij Strugacki (1) Åsa Larsson (1) B.K. Evenson (1) Ben H. Shepherd (1) Ben H. Winters (1) Bill Browder (1) Borys Strugacki (1) Brian Posehn (2) Brian Sibley (1) Camilla Läckberg (1) Carla Mori (1) Carlo A. Martigli (1) Cecelia Ahern (1) Celeste Ng (1) Charlie Stella (1) Christina Baker Kline (1) Cinda Williams Chima (1) Colleen Houck (2) Cooper Moo (1) Cormac McCarthy (2) Dan Simmons (1) Dario Fo (1) Dariusz Pawłowski (1) Darynda Jones (1) David McCandless (1) Drew Magary (1) E.D. deBirmingham (1) Edgar Allan Poe (1) Edward Mogilski (1) Elio M. García Jr (1) Elizabeth Wein (1) Ellen Alpsten (1) Elżbieta Cherezińska (3) Emily Brontë (1) Erik Axl Sund (3) Erik Bear (1) Erik Larson (1) Eva Pohler (1) Ewa Borderline (1) Ewa Gil-Kołakowska (1) Francis Lawrence (1) François Forestier (1) Gardner Dozois (2) Garth Nix (5) Gaston Leroux (1) George R. R. Martin (6) Gerry Duggan (2) Gilles Legardinier (1) Gloria G. Brame (1) Graham Masterton (1) Gray Jolliffe (1) Greg Bear (1) Grzegorz Kopiec (1) Grzegorz Wielgus (1) H.P. Lovecraft (1) Hank Steinberg (1) Heinrich Hoffman (1) Henry Rider Haggard (1) Hervé Ghesquière (1) Humphrey Carpenter (1) Ian Steward (1) Ian Tregillis (4) Iwona Kienzler (1) Iwona Schymalla (1) Izabela Jung (1) J.L. Bourne (1) J.R.R. Tolkien (2) Jacek Lusiński (1) Jacek Łukawski (2) Jacek Piekara (1) Jacek Wróbel (1) Jack Ketchum (3) Jakub Ćwiek (10) James Craig (2) James Sallis (2) Jamie Reidy (1) Jane Juska (1) Janusz Koryl (1) Janusz Mika (1) Jarosław Jakubowski (1) Jasper Fforde (1) Javier Marías (1) Jay Bonansinga (5) Jennifer Weiner (1) Jeremiah P. Ostriker (1) Jerome Charyn (1) Joanna Łańcucka (2) Joe Abercrombie (3) Joel McIver (1) Joel Shepherd (2) John Irving (1) John le Carré (1) Jon Jacobs (1) Jon Wiederhorn (1) Jonathan Carroll (1) Jonathan Holt (1) Jørn Lier Horst (1) Joseph Brassey (1) Julia Cameron (1) Karolina Janowska (1) Katarzyna Berenika Miszczuk (1) Katherine Applegate (1) Katherine Pancol (1) Kendare Blake (1) Kerstin Ekman (1) Kevin Crossley-Holland (1) Kim Harrison (1) Krystyna Kaplan (1) Krzysztof Piskorski (1) Larry Dixon (1) Lavie Tidhar (1) Lech Chmiel (1) Leigh Bardugo (1) Lesley Downer (1) Linda Antonsson (1) Lucca Dotti (1) Lucius Shepard (1) Luigi Spinola (1) Lydia Cacho (1) Łukasz Henel (1) Łukasz Kiełbasa (1) Łukasz Orbitowski (1) Łukasz Radecki (3) M.L. Stedman (1) Maciej Krzywiński (1) Magda Durda (1) Magdalena Kubasiewicz (1) Maja Lunde (1) Malcolm Mackay (1) Manel Loureiro (4) Marcin Ciszewski (1) Marcin Górka (2) Marcin Mortka (8) Marcin Rak (1) Marcus Sedgwick (1) Marek Halter (1) Marek Niedźwiecki (1) Margaret Mazzantini (1) Margaret Stohl (1) María Dueñas (1) Marie Heaney (1) Marie Lu (1) Mario Puzo (1) Mark Del Franco (1) Mark Frost (1) Mark Lawrence (3) Mark Logue (1) Mark Riebling (1) Mark Teppo (1) Mark Watson (1) Marlon James (1) Matthew Gregory Lewis (1) Matthew Quick (2) Maureen F. McHugh (1) Maurice Druon (3) Max Brooks (1) Melanie Benjamin (2) Mercedes Lackey (1) Michael Katz Krefeld (3) Michał Romanek (1) Michelle Moran (1) Mick Wall (1) Milena Wybraniec (1) Mira Grant (3) Mirosław Tomaszewski (1) Monika Całkiewicz (1) Morgan Rice (1) Myke Cole (1) N.K. Jemisin (1) Naval (3) Neal Shusterman (1) Neal Stephenson (1) Neil Gaiman (6) Nela (1) Nigel Suckling (1) Olga Gromyko (1) Olga Sławnikowa (1) Oliver Bowden (1) Opal Carew (1) Øystein Stene (1) Parinosh Saniee (1) Patrick Ness (1) Paweł Zych (2) Peter Ackroyd (1) Peter Conradi (1) Peter Higgins (1) Philip Cooke (1) Philip Parker (1) Piotr Głuchowski (1) Piotr Rozmus (2) Platte F. Clark (2) Przemysław Piotrowski (2) Rafael Albuquerque (1) Rafał Kosik (1) Rafał W. Orkan (1) Rakso Hardik (1) Randall Munroe (1) Raymond Benson (1) Richard Castle (1) Richard P. Feynman (1) Roald Dahl (1) Rob Zombie (1) Robert Cichowlas (1) Robert Foryś (3) Robert Kirkman (4) Robert M. Wegner (3) Robert Rient (1) Robin Hobb (5) Ryan Gattis (1) Ryszard Ćwirlej (4) Sabaa Tahir (1) Sarah Lotz (1) Scott Ian (1) Scott Sigler (1) Scott Snyder (1) Sean Howe (1) Sebastian Fitzek (1) Sharon Kay Penman (1) Simon Mitton (1) Stefan Darda (1) Stephan Talty (1) Stephen Baxter (1) Stephen Hawking (2) Stephen King (7) Stephen Miller (1) Steve Hamilton (1) Steven Johnson (1) Stuart Hill (1) Sue Monk Kidd (4) Swietłana Aleksijewicz (1) Sylvia Day (1) Szymon Krug (1) Szymon Nowak (1) Tatiana Jachyra (1) Terry Brooks (1) Terry Goodkind (1) Terry Pratchett (5) Tess Gerritsen (1) Tim Willocks (2) Tomasz Jacek Graczykowski (1) Tomasz Pacyński (1) Tomasz Żaglewski (1) Tove Alsterdal (1) Veit Etzold (1) Virginie Despentes (1) Will Ferguson (1) William D. Brame (1) William Peter Blatty (1) Winston Graham (5) Witold Bunikiewicz (1) Witold Vargas (2) Wojciech Bauer (1) Youseef Rakha (1) Yrsa Sigurðardóttir (1)

Gatunek

Akcja (1) Album (4) Antologia (21) Astrofizyka (3) Autobiografia/Biografia (29) Bajki (1) Baśnie/Legendy/Mity (4) Bestiariusz (1) Dark fantasy (10) Dystopia (1) Fantastyka (130) Fantasy (51) Felietony (15) Fikcyjna literatura faktu (2) Film (1) Fizyka (4) Ghost story (3) Gore (1) Heroic fantasy (11) High fantasy (12) Historia (1) Horror (39) Inne (11) Klasyka literatury (2) Kolorowanka (4) Komedia romantyczna (1) Komiks (3) Kryminał (43) Kryminał noir (4) Literatura dziecięca (11) Literatura erotyczna (5) Literatura faktu (42) Literatura kobieca (10) Literatura marynistyczna (4) Literatura militarystyczna (4) Literatura muzyczna (3) Literatura naukowa (3) Literatura piękna (2) Literatura podróżnicza (5) Literatura popularnonaukowa (15) Literatura wojenna (12) Literatura współczesna (15) Low fantasy (8) Matematyka (1) Monografia (1) Paranormal romance (4) Postapokalipsa (23) Powieść detektywistyczna (2) Powieść gangsterska (1) Powieść gotycka (5) Powieść grozy (12) Powieść historyczna (34) Powieść humorystyczna (2) Powieść młodzieżowa (37) Powieść obyczajowa (30) Powieść przygodowa (5) Powieść psychologiczna (10) Powieść sensacyjna (36) Powieść szpiegowska (2) Powieść wiktoriańska (4) Przewodnik (2) Realizm magiczny (7) Reportaż (5) Romans (4) Saga rodzinna (5) Sci-fi (2) Science fantasy (1) Science fiction (7) Slasher (6) Space opera (3) Steampunk (5) Thriller (40) Thriller erotyczny (1) Thriller historyczny (3) Thriller polityczny (11) Thriller psychologiczny (11) Urban fantasy (24) Wywiad-rzeka (1) Wywiady (1)

Cykle/Serie

ABC (1) Alex McKnight (1) Amerykański wampir (1) An Ember in the Ashes (1) Anna (1) Apokalipsa Z (3) Armagedon dzień po dniu (1) Assassin’s Creed (1) Asy polskiej fantastyki (1) Biblioteczka Historyczna (1) Biblioteka Bestsellerów Bellony (1) Bill Hodges (2) Bourbon Kid (1) Carnivia (1) Charley Davidson (1) Chłopak Nikt (2) Chłopcy (3) Cykl o Śmierci (1) Czarna Seria (1) Czarna Wdowa (1) Czerwona Seria (1) Dead River (1) Deadpool (2) Długa Ziemia (1) Dom pod Pękniętym Niebem (3) Dreszcz (1) Drive (2) Dziedzictwo rodu Poldarków (5) Dzieła Tolkienowskie (1) eXst eXiste (1) Fabryka strachu (1) Flawia de Luce (2) Gambit hetmański (2) Grimm City (2) Grisza (1) Grosz (1) Gubernator (4) Historia (1) Historia Polski (1) Infekcja (1) Inspektor Carlyle (2) Ja gorę (3) Jakub Tyszkiewicz (1) Klątwa tygrysa (2) Kłamca (2) Kraina martwej ziemi (2) Krąg Czarnoksiężnika (1) Kroniki Icemarku (1) Kroniki Jennifer Strange (1) Kroniki wampirów (1) Królowa Cieni (1) Królowie przeklęci (3) Kryminał z klasą (1) Legendarz (2) Lektury reportera (1) Malfetto (1) Marvel (3) Marvel Now! (2) Mattias Tannhäuser (2) Miecz Prawdy (1) Miecz Shannary (1) Milicjanci z Poznania (4) Mongoliada (1) Morza Wszeteczne (2) Morze Drzazg (3) Mroczny zaułek (1) Muchachas (1) Mundus (2) Nikki Heat (1) Oblicza Grozy (1) Oblicza Victorii Bergman (2) Odrodzone królestwo (2) Opowieści z meekhańskiego pogranicza (3) Ostatni policjant (1) Paladyn (1) Paramythia Vakkerby (1) Podzieleni (1) Projekt Milkweed (1) Próba krwi i stali (2) Przegląd Końca Świata (3) Przypadki Connora Greya (1) Purgatorium (1) Radykalni (1) Ravn (3) Rebeka Martinsson (1) Rozbite Imperium (2) Saga o Fjällbace (1) Saga o Wikingach (1) Salamandra (1) Sen o krwi (1) Shadow Ops (1) Skrytobójca (3) Starcie królestw (1) Stare Królestwo (4) Strażnicy Snów (1) Szubienicznik (1) Świat Dysku (2) Teatr węży (1) The Walking Dead (5) Trylogia Glasgow (1) Trylogia Kruczy Cień (1) Trylogia Sowiego Maga (1) Uczta Wyobraźni (2) Vernon Subutex (1) Wiedza i Życie – Orbity Nauki (1) William Wisting (1) Wojna Czerwonej Królowej (1) Wojny alchemiczne (3) Wolfhound Century (1) Zapadlisko (1) Zbrodnia w bibliotece (2) Złotoskóry (2) Zły jednorożec (2)