piątek, 13 grudnia 2013

[1] Mój pierwszy raz z...


Jakiś czas temu wpadłam na pomysł serii krótkich felietonów, w których przedstawiałabym Wam nie tyle sylwetki poszczególnych pisarzy, co okoliczności, w jakich miałam okazję poznać ich prozę.
Stąd zrodził się Mój pierwszy raz z... .

Wielkie podziękowania należą się po raz kolejny mojej Uli, która wykonała banerek promujący felietony. Naprawdę nie wiem, dziewczyno, jak ja Ci się odwdzięczę za pomoc.

Na pierwszy rzut mistrz współczesnego horroru, Stephen King.

Choć myślę, że sylwetki tego akurat pana bliżej przedstawiać nie trzeba, to jednak, gwoli ścisłości, napiszę o nim coś niecoś.
Stephen King urodził się 21 września 1947 roku w Portland (Maine). Już w dzieciństwie przejawiał zainteresowanie literaturą i pisarstwem, miał za sobą także pierwsze próby pisarskie.
Duży udział w rozwoju pisarskim młodego Kinga, miała jego matka, Nellie Ruth Pilsbury King. To od niej dostał swoją pierwszą maszynę pisarską marki Royal.
W roku 1960 wysłał swoje pierwsze opowiadanie do wydawcy. Choć nie otrzymał na nie żadnej odpowiedzi (swoją drogą, ciekawe jak zareagował ów wydawca w momencie, kiedy King zaczął odnosić coraz to głośniejsze sukcesy), nie zniechęcał się i regularnie przesyłam wydawcom i redakcjom swoje utwory.
Upór młodego pisarza opłacił się. Pierwszym opublikowanym opowiadaniem było Byłem nastoletnim rabusiem grobów, które ostatecznie zostało opublikowane pod zmienionym tytułem: W półświecie grozy.
Wkrótce potem przyszedł czas na wydanie pierwszej książki, z którą wiązał się mały skandal, bowiem powieść została wydana i nielegalnie rozprowadzona wśród szkolnych kolegów Stephena. Kiedy nauczyciele się o tym dowiedzieli, zarekwirowali cały nakład wraz ze sprzedanymi egzemplarzami, łącznie 40 sztuk.
Jak łatwo się domyślić, nie zniechęciło to Kinga, który tworzył w dalszym ciągu. Codziennie. Przez kilka godzin.
Aż napisał Carrie, historię zastraszanej dziewczyny, obdarzonej zdolnościami psychokinetycznymi...
I tak się zaczęło...

Pierwszy raz spotkałam się z Kingiem w bibliotece publicznej, gdzie poszłam upolować coś do czytania na weekend. Miałam wtedy może z 17 lat, a nazwisko King niejasno kojarzyło mi się jedynie z mini-serialem Bastion.
Szperając wśród książek na półkach oznaczonych jako "literatura amerykańska" natknęłam się na cieniutką książeczkę zatytułowaną Tygrys tu, tygrys tam... Blurb wiele mi nie mówił, ale że dziewczęciem nastawionym na silne doznania byłam, to słowa horror i granice strachu bardzo do mnie przemawiały.
Będę szczera, ze wszystkich 14 opowiadań zawartych w tej króciutkiej, bo raptem 147-stronicowej książce, w pamięć zapadło mi jedno. Autorstwa Stephena Kinga, tytułowe Tygrys tu, tygrys tam.... O chłopcu, który bał się skorzystać ze szkolnej ubikacji...

I tak się zaczął mój romans z mistrzem horroru. Potem były kolejno książki takie, jak Carrie (pierwsza przeczytana przeze mnie powieść Kinga), Cmętarz zwieżąt, Bastion, Komórka, Worek kości i wiele innych.
Sporo książek pana K. mam już na swoim koncie przeczytanych, jednakże pocieszam się tym, że wiele ich jeszcze przede mną, a że mistrz nie planuje zakończyć kariery pisarskiej, sprawia, że zapewne wiele jeszcze mrożących krew w żyłach powieści stworzy. Na sam przyszły rok wiadomo o dwu premierach: Pan Mercedes i Revival, a czy czymś jeszcze nas zaskoczy? Nigdy nic nie wiadomo...
Bądź co bądź, po to właśnie pisze się i czyta książki. Dobre czy złe, pomagają oszukać czas.
A jak wyglądał Wasz pierwszy raz z tym pisarzem? A może jest on dopiero przed Wami?

28 komentarzy:

  1. ooo, super pomysł z tym "pierwszym razem", też muszę sobie kogoś upatrzyć :) King odpada, coś tam już czytałam, choć tylko chyba jedną raptem książkę, no ale.. pierwszy raz- zaliczony.. kogo by tu... muszę pomyśleć :) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że zainspirowałam ;)

      Usuń
  2. Witaj! :)
    Dwuznaczny tytuł serii. :D Ale może to przyciągnie czytelników. :) Ja zaczęłam przygodę z Kingiem od "Lśnienia" i był to bardzo udany początek. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ludzie lubią dwuznaczności, więc kto wie? ;)

      Usuń
  3. Ja nie przepadam za Kingiem, jak dla mnie pisze zbyt drastycznie i nie mogłam się przebić dwa razy przez język...

    OdpowiedzUsuń
  4. Moja przygoda ze Stephenem Kingiem rozpoczęła się od "Misery". Najpierw zobaczyłam film, a potem przeczytałam książkę. I był to bardzo udany początek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja muszę się przyznać, że nie czytałam jeszcze "Misery", jak i nie widziałam filmu... Ale! książka czeka od jakiegoś czasu na półce :D

      Usuń
    2. Ciekawe, jak Ci się spodoba :)

      Usuń
  5. Pierwszy raz z Kingiem przeżyłam przy Carrie i byłam zachwycona. Niestety później było już tylko nudno :) Wolę Mastertona :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z Mastertonem też już miałam swój pierwszy raz i na pewno napiszę o tym kiedyś :) Ale co jak co, jeśli miałabym wybierać między tymi dwoma panami, to jednak wolę Kinga ;)

      Usuń
  6. Moja przygoda z twórczością Kinga jeszcze się nie zaczęła, ale wyczekuję jej niecierpliwie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uuu... to pierwszy raz przed Tobą dopiero ;) Jakkolwiek to zabrzmi: będę ciekawa Twoich wrażeń "po" ;)

      Usuń
  7. Pierwszy raz z twórczością Kinga zetknęłam się dość niedawno, bo jakoś na wiosnę tego roku i był to "Cmętarz zwieżąt". Byłam z niej bardzo zadowolona i na pewno jeszcze sięgnę po inne jego książki. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Cmętarz zwieżąt" czytałam kiedyś w pracy. I nagle, całkiem niespodziewanie, pojawił się kolega, mówiąc "cześć"... A potem śmiał się jak podskoczyłam na krześle... :P Dodam tylko, że to było w okolicach końca książki... Więc myślę, że moja reakcja była zrozumiała ;)

      Usuń
  8. "Mój pierwszy raz z...", to tytuł zwiastujący bardzo ciekawe pomyłki przy wyszukiwaniu stron z google :D Mój pierwszy raz (ekhm) to opowiadanka, choć nie pamiętam jak ów zbiór był zatytułowany. Jedna z pierwszych książek, to z pewnością był "Worek Kości". Wiem że czytałem coś wcześniej, ale za cholerę nie przypomnę sobie jaki tytuł miała moja pierwsza powieść Kinga :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, znając poczucie humoru wujka Google, to pewnie wielu zbłąkanych turystów będzie do mnie przysyłał... :P
      Hmmm... zbiorów powieści faktycznie wydał kilka... Może poznałbyś po okładce, gdyby zechciało Ci się kiedyś szukać odpowiedzi na pytanie o Twój własny pierwszy raz :P

      Usuń
  9. Świetny cykl!!!! Choć miniserial "Bastion" oglądałam na RTL7 milion lat temu, to jednak pierwsza książka była inna. Mój pierwszy raz z Kingiem to "Pokochała Toma Gordona"... uwielbiam. Ten klimat, ta groza... Potem nastąpiły dwa miesiące czytania każdej powieści, która wpadła mi w ręce Mistrza... i wielki zachwyt pozostał do dziś ;) Cieszę się z przyszłorocznych premier bardzo!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Pokochała Tima Gordona" jeszcze nie czytałam, ale mam ją na uwadze :)
      A "Bastion" miałam nawet nagrany na kasecie! I dopiero po latach skojarzyłam, skąd kojarzę motyw przewodni tego miniserialu, tj. utwór "Don't Fear (The Reaper)", swoją drogą jeden z moich ulubionych utworów ;)

      Usuń
  10. Ej, nie czytałam "Tygrys tu, tygrys tam" - w ogóle chyba pierwszy raz czytam o tej książce tutaj, u Ciebie... No, człowiek codziennie się czegoś nowego dowiaduje;) Podziękował!
    Ja pierwszy raz z Kingiem spotkałam się w podstawówce przy okazji lektury "Smętarza dla zwierzaków" i... od razu zakochałam się w jego prozie. Swoją drogą ciekawy cykl wymyśliłaś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Tygrys tu, tygrys tam..." to naprawdę cieniutka książeczka, zbiór opowiadań. Na półce w bibliotece dość łatwo jest ją przegapić :)

      Usuń
  11. O ile się nie mylę, mój pierwszy raz z Kingiem to było "TO" :) do tej pory mam ciarki, jak ją sobie przypomnę, mimo że minęło koło dwunastu lat, od kiedy ją czytałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. TO był zdecydowanie niezapomniany pierwszy raz... :)

      Usuń
  12. Mój pierwszy raz z pisarzem był tak dawno, że za żadne skarby nie przypomnę sobie okoliczności tego zdarzenia. Wiem tylko, że było to z książką "Gra Geralda", powieść tak mnie wciągnęła, że kolejną była "Dolores...", a później "Tygrys tu, tygrys tam ", no i tak poleciało :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...i mam nadzieję, nadal leci ;)
      Bo jak King już złapie czytelnika, to niełatwo jest się wyrwać ze świata jego prozy ;)

      Usuń
  13. dla mnie świetny cykl...dzięki temu może poznam nowych autorów i tytuły, które warto przejrzeć i dowiem się paru rzeczy o Tobie poza tym lubię anegdotki;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, coś niecoś będzie się można i o mnie, i o książkach dowiedzieć ;)
      Kolejny "Mój pierwszy raz z..." za tydzień ;)

      Usuń
  14. Ja zaczęłam od "Komóki". Gdzieś w gimnazjum :) Bardzo lubię Kinga, ale nie wszystkie jego powieści udało mi się przeczytać. Namęczyłam się prze Stukostrachach i Sklepiku z Marzeniami zmęczyłam się niemożebnie, ale kunszt autora doceniam :)

    OdpowiedzUsuń

Reklamy swojego bloga i zaproszenia do zabaw blogowych proszę umieszczać na "Tablicy ogłoszeń" (Menu -> Różności -> Tablica ogłoszeń)

Autorzy

Adam Karczewski (1) Adam Zadworny (1) Adrian Zawadzki (1) Agnieszka Hałas (1) Alan Bradley (2) Alberto Vázquez-Figueroa (1) Alice Munro (1) Alison Maloney (1) Allen Zadoff (2) Andreas Altmann (1) Andrew Pyper (1) Andrius Tapinas (1) Andrzej Swat (1) Ann Kidd Taylor (1) Anne Rice (1) Anonim (1) Anthony Ryan (1) Arael Zurli (2) Arkadij Strugacki (1) Åsa Larsson (1) B.K. Evenson (1) Ben H. Shepherd (1) Ben H. Winters (1) Bill Browder (1) Borys Strugacki (1) Brian Posehn (2) Brian Sibley (1) Camilla Läckberg (1) Carla Mori (1) Carlo A. Martigli (1) Cecelia Ahern (1) Celeste Ng (1) Charlie Stella (1) Christina Baker Kline (1) Cinda Williams Chima (1) Colleen Houck (2) Cooper Moo (1) Cormac McCarthy (2) Dan Simmons (1) Dario Fo (1) Dariusz Pawłowski (1) Darynda Jones (1) David McCandless (1) Drew Magary (1) E.D. deBirmingham (1) Edgar Allan Poe (1) Edward Mogilski (1) Elio M. García Jr (1) Elizabeth Wein (1) Ellen Alpsten (1) Elżbieta Cherezińska (3) Emily Brontë (1) Erik Axl Sund (3) Erik Bear (1) Erik Larson (1) Eva Pohler (1) Ewa Borderline (1) Ewa Gil-Kołakowska (1) Francis Lawrence (1) François Forestier (1) Gardner Dozois (2) Garth Nix (5) Gaston Leroux (1) George R. R. Martin (6) Gerry Duggan (2) Gilles Legardinier (1) Gloria G. Brame (1) Graham Masterton (1) Gray Jolliffe (1) Greg Bear (1) Grzegorz Kopiec (1) Grzegorz Wielgus (1) H.P. Lovecraft (1) Hank Steinberg (1) Heinrich Hoffman (1) Henry Rider Haggard (1) Hervé Ghesquière (1) Humphrey Carpenter (1) Ian Steward (1) Ian Tregillis (4) Iwona Kienzler (1) Iwona Schymalla (1) Izabela Jung (1) J.L. Bourne (1) J.R.R. Tolkien (2) Jacek Lusiński (1) Jacek Łukawski (2) Jacek Piekara (1) Jacek Wróbel (1) Jack Ketchum (3) Jakub Ćwiek (10) James Craig (2) James Sallis (2) Jamie Reidy (1) Jane Juska (1) Janusz Koryl (1) Janusz Mika (1) Jarosław Jakubowski (1) Jasper Fforde (1) Javier Marías (1) Jay Bonansinga (5) Jennifer Weiner (1) Jeremiah P. Ostriker (1) Jerome Charyn (1) Joanna Łańcucka (2) Joe Abercrombie (3) Joel McIver (1) Joel Shepherd (2) John Irving (1) John le Carré (1) Jon Jacobs (1) Jon Wiederhorn (1) Jonathan Carroll (1) Jonathan Holt (1) Jørn Lier Horst (1) Joseph Brassey (1) Julia Cameron (1) Karolina Janowska (1) Katarzyna Berenika Miszczuk (1) Katherine Applegate (1) Katherine Pancol (1) Kendare Blake (1) Kerstin Ekman (1) Kevin Crossley-Holland (1) Kim Harrison (1) Krystyna Kaplan (1) Krzysztof Piskorski (1) Larry Dixon (1) Lavie Tidhar (1) Lech Chmiel (1) Leigh Bardugo (1) Lesley Downer (1) Linda Antonsson (1) Lucca Dotti (1) Lucius Shepard (1) Luigi Spinola (1) Lydia Cacho (1) Łukasz Henel (1) Łukasz Kiełbasa (1) Łukasz Orbitowski (1) Łukasz Radecki (3) M.L. Stedman (1) Maciej Krzywiński (1) Magda Durda (1) Magdalena Kubasiewicz (1) Maja Lunde (1) Malcolm Mackay (1) Manel Loureiro (4) Marcin Ciszewski (1) Marcin Górka (2) Marcin Mortka (8) Marcin Rak (1) Marcus Sedgwick (1) Marek Halter (1) Marek Niedźwiecki (1) Margaret Mazzantini (1) Margaret Stohl (1) María Dueñas (1) Marie Heaney (1) Marie Lu (1) Mario Puzo (1) Mark Del Franco (1) Mark Frost (1) Mark Lawrence (3) Mark Logue (1) Mark Riebling (1) Mark Teppo (1) Mark Watson (1) Marlon James (1) Matthew Gregory Lewis (1) Matthew Quick (2) Maureen F. McHugh (1) Maurice Druon (3) Max Brooks (1) Melanie Benjamin (2) Mercedes Lackey (1) Michael Katz Krefeld (3) Michał Romanek (1) Michelle Moran (1) Mick Wall (1) Milena Wybraniec (1) Mira Grant (3) Mirosław Tomaszewski (1) Monika Całkiewicz (1) Morgan Rice (1) Myke Cole (1) N.K. Jemisin (1) Naval (3) Neal Shusterman (1) Neal Stephenson (1) Neil Gaiman (6) Nela (1) Nigel Suckling (1) Olga Gromyko (1) Olga Sławnikowa (1) Oliver Bowden (1) Opal Carew (1) Øystein Stene (1) Parinosh Saniee (1) Patrick Ness (1) Paweł Zych (2) Peter Ackroyd (1) Peter Conradi (1) Peter Higgins (1) Philip Cooke (1) Philip Parker (1) Piotr Głuchowski (1) Piotr Rozmus (2) Platte F. Clark (2) Przemysław Piotrowski (2) Rafael Albuquerque (1) Rafał Kosik (1) Rafał W. Orkan (1) Rakso Hardik (1) Randall Munroe (1) Raymond Benson (1) Richard Castle (1) Richard P. Feynman (1) Roald Dahl (1) Rob Zombie (1) Robert Cichowlas (1) Robert Foryś (3) Robert Kirkman (4) Robert M. Wegner (3) Robert Rient (1) Robin Hobb (5) Ryan Gattis (1) Ryszard Ćwirlej (4) Sabaa Tahir (1) Sarah Lotz (1) Scott Ian (1) Scott Sigler (1) Scott Snyder (1) Sean Howe (1) Sebastian Fitzek (1) Sharon Kay Penman (1) Simon Mitton (1) Stefan Darda (1) Stephan Talty (1) Stephen Baxter (1) Stephen Hawking (2) Stephen King (7) Stephen Miller (1) Steve Hamilton (1) Steven Johnson (1) Stuart Hill (1) Sue Monk Kidd (4) Swietłana Aleksijewicz (1) Sylvia Day (1) Szymon Krug (1) Szymon Nowak (1) Tatiana Jachyra (1) Terry Brooks (1) Terry Goodkind (1) Terry Pratchett (5) Tess Gerritsen (1) Tim Willocks (2) Tomasz Jacek Graczykowski (1) Tomasz Pacyński (1) Tomasz Żaglewski (1) Tove Alsterdal (1) Veit Etzold (1) Virginie Despentes (1) Will Ferguson (1) William D. Brame (1) William Peter Blatty (1) Winston Graham (5) Witold Bunikiewicz (1) Witold Vargas (2) Wojciech Bauer (1) Youseef Rakha (1) Yrsa Sigurðardóttir (1)

Gatunek

Akcja (1) Album (4) Antologia (21) Astrofizyka (3) Autobiografia/Biografia (29) Bajki (1) Baśnie/Legendy/Mity (4) Bestiariusz (1) Dark fantasy (10) Dystopia (1) Fantastyka (130) Fantasy (51) Felietony (15) Fikcyjna literatura faktu (2) Film (1) Fizyka (4) Ghost story (3) Gore (1) Heroic fantasy (11) High fantasy (12) Historia (1) Horror (39) Inne (11) Klasyka literatury (2) Kolorowanka (4) Komedia romantyczna (1) Komiks (3) Kryminał (43) Kryminał noir (4) Literatura dziecięca (11) Literatura erotyczna (5) Literatura faktu (42) Literatura kobieca (10) Literatura marynistyczna (4) Literatura militarystyczna (4) Literatura muzyczna (3) Literatura naukowa (3) Literatura piękna (2) Literatura podróżnicza (5) Literatura popularnonaukowa (15) Literatura wojenna (12) Literatura współczesna (15) Low fantasy (8) Matematyka (1) Monografia (1) Paranormal romance (4) Postapokalipsa (23) Powieść detektywistyczna (2) Powieść gangsterska (1) Powieść gotycka (5) Powieść grozy (12) Powieść historyczna (34) Powieść humorystyczna (2) Powieść młodzieżowa (37) Powieść obyczajowa (30) Powieść przygodowa (5) Powieść psychologiczna (10) Powieść sensacyjna (36) Powieść szpiegowska (2) Powieść wiktoriańska (4) Przewodnik (2) Realizm magiczny (7) Reportaż (5) Romans (4) Saga rodzinna (5) Sci-fi (2) Science fantasy (1) Science fiction (7) Slasher (6) Space opera (3) Steampunk (5) Thriller (40) Thriller erotyczny (1) Thriller historyczny (3) Thriller polityczny (11) Thriller psychologiczny (11) Urban fantasy (24) Wywiad-rzeka (1) Wywiady (1)

Cykle/Serie

ABC (1) Alex McKnight (1) Amerykański wampir (1) An Ember in the Ashes (1) Anna (1) Apokalipsa Z (3) Armagedon dzień po dniu (1) Assassin’s Creed (1) Asy polskiej fantastyki (1) Biblioteczka Historyczna (1) Biblioteka Bestsellerów Bellony (1) Bill Hodges (2) Bourbon Kid (1) Carnivia (1) Charley Davidson (1) Chłopak Nikt (2) Chłopcy (3) Cykl o Śmierci (1) Czarna Seria (1) Czarna Wdowa (1) Czerwona Seria (1) Dead River (1) Deadpool (2) Długa Ziemia (1) Dom pod Pękniętym Niebem (3) Dreszcz (1) Drive (2) Dziedzictwo rodu Poldarków (5) Dzieła Tolkienowskie (1) eXst eXiste (1) Fabryka strachu (1) Flawia de Luce (2) Gambit hetmański (2) Grimm City (2) Grisza (1) Grosz (1) Gubernator (4) Historia (1) Historia Polski (1) Infekcja (1) Inspektor Carlyle (2) Ja gorę (3) Jakub Tyszkiewicz (1) Klątwa tygrysa (2) Kłamca (2) Kraina martwej ziemi (2) Krąg Czarnoksiężnika (1) Kroniki Icemarku (1) Kroniki Jennifer Strange (1) Kroniki wampirów (1) Królowa Cieni (1) Królowie przeklęci (3) Kryminał z klasą (1) Legendarz (2) Lektury reportera (1) Malfetto (1) Marvel (3) Marvel Now! (2) Mattias Tannhäuser (2) Miecz Prawdy (1) Miecz Shannary (1) Milicjanci z Poznania (4) Mongoliada (1) Morza Wszeteczne (2) Morze Drzazg (3) Mroczny zaułek (1) Muchachas (1) Mundus (2) Nikki Heat (1) Oblicza Grozy (1) Oblicza Victorii Bergman (2) Odrodzone królestwo (2) Opowieści z meekhańskiego pogranicza (3) Ostatni policjant (1) Paladyn (1) Paramythia Vakkerby (1) Podzieleni (1) Projekt Milkweed (1) Próba krwi i stali (2) Przegląd Końca Świata (3) Przypadki Connora Greya (1) Purgatorium (1) Radykalni (1) Ravn (3) Rebeka Martinsson (1) Rozbite Imperium (2) Saga o Fjällbace (1) Saga o Wikingach (1) Salamandra (1) Sen o krwi (1) Shadow Ops (1) Skrytobójca (3) Starcie królestw (1) Stare Królestwo (4) Strażnicy Snów (1) Szubienicznik (1) Świat Dysku (2) Teatr węży (1) The Walking Dead (5) Trylogia Glasgow (1) Trylogia Kruczy Cień (1) Trylogia Sowiego Maga (1) Uczta Wyobraźni (2) Vernon Subutex (1) Wiedza i Życie – Orbity Nauki (1) William Wisting (1) Wojna Czerwonej Królowej (1) Wojny alchemiczne (3) Wolfhound Century (1) Zapadlisko (1) Zbrodnia w bibliotece (2) Złotoskóry (2) Zły jednorożec (2)