wtorek, 9 lipca 2013

Max Brooks, World War Z. Światowa wojna zombie w relacjach uczestników

Początek końca

Max Brooks, World War Z. Światowa wojna zombie w relacjach uczestników
tytuł oryginału: World War Z. An Oral History of the Zombie War
przekład: Leszek Erenfeicht
wydawnictwo: Zysk i S-ka
data wydania: 8 maja 2013 r.
liczba stron: 544
ISBN: 978-83-7785-119-7
ocena: 5/6

Późno przekonałam się do książek o zombie. Bo co ciekawego można napisać o sztywnych? Że są trudne do... hmmm... pokonania? Że plenią się na potęgę? To wiedzą wszyscy miłośnicy filmów grozy, w szczególności tych autorstwa pana Romero. Dopiero lektura Feed zmieniła moje zapatrywanie na zombie-literaturę, pokazując, że są one tłem do powstania całkiem ciekawych i wciągających powieści. O książce World War Z zrobiło się głośno w momencie, kiedy w sieci pojawiły się pierwsze zwiastuny filmu o tym samym tytule z główną rolą Brada Pitta. Lecz, jak się dobrze przyjęło, najpierw sięgnij po książkę, potem zaś udaj się na film.

Ta wojna miała wiele nazw: Wielki Kryzys, Lata Ciemności, Chodząca Zaraza, a ostatnio doszły także nowsze i bardziej chwytliwe, jak Światowa Wojna Z czy Pierwsza Wojna Z. Mnie osobiście ta ostatnia bardzo się nie podoba, bo wskazuje na nieuchronność Drugiej Wojny Z. Jak dla mnie, to była po prostu Wojna Zombie, Wojna Z.
World War Z. Światowa wojna zombie w relacjach uczestników to powieść napisana jako reportaż, wywiad-rzeka z osobami, które w jakiś sposób uczestniczyły w Wojnie Z. Powstała w ten sposób literatura faktu pokazuje przebieg wojny: od pierwszych doniesieniach o zarazie – w tamtych chwilach jeszcze nienazwanej – przez użycie po raz pierwszy terminu „zombie”, po wprowadzenie mocno radykalnych i kontrowersyjnych planów uratowania ludzkości przez ostateczne zwycięstwo nad żywymi trupami. Zwycięstwo, które, choć ogłoszone 10 lat po pierwszych doniesieniach o zarazie, jeszcze przez lata nie miało być definitywne.

Wszystkie książki o zombie jakie dotychczas czytałam, choć różne pod względem fabuły i pomysłu na żywe trupy miały jedną wspólną cechę – były powieściami fabularnymi. Brooks zaproponował z kolei swoim czytelnikom coś zupełnie innego. Odszedł od powieści na rzecz reportażu. Był to krok zarówno pomysłowy, jak i ryzykowny. Bo o ile łatwiej jest poruszać się czytelnikowi i samemu pisarzowi w powieści, nie ważne jak bardzo rozbudowanej i wielowątkowej, niż ma to miejsce w przypadku reportażu, który musi trzymać się ściśle określonych reguł. Powiem Wam jednak jedno: Brooksowi się to jednak udało, i to z fantastycznym rezultatem.
Ale ta broń, która nas pobiła, to nie było coś, co można wyprodukować. To coś tak starego jak świat, no, w każdym razie starego jak sama wojna. To był strach, po prostu przerażający, wszechogarniający strach, i nie trzeba być Sun-Pieprzonym-Tzu, żeby zrozumieć, że na wojnie nie chodzi o to, aby przeciwnika zabić lub choćby zranić. Celem prowadzenia wojny jest przerazić tego drugiego skurwysyna tak, żeby odechciało mu się wojować. (…) Tylko co zrobić, jeśli walczy się z przeciwnikiem, którego nie można zszokować, ani przerazić? Bo on po prostu nie potrafi odczuwać strachu? A właśnie z takim przeciwnikiem przyszło nam się zmierzyć tego dnia na przedmieściach Nowego Jorku, i ta klęska o mało nie przesądziła o naszej przegranej w tej wojnie.
Przede wszystkim World War Z nie jest tak naprawdę powieścią o zombie. Żywe trupy stanowią jej (nie)zgrabne tło, na którym rozgrywa się ludzki dramat. Wojna z nieznanym przeciwnikiem, który można powiedzieć zaatakował z wielu stron jednocześnie siejąc strach i zniszczenie. To powieść o upadku ludzkości, początku końca, bo tym dla większości nienazwanych postaci z książki, tłumów ludzi uciekających przed zombie, było właśnie to starcie, początkiem końca. Końca życia w wygodzie i z poczuciem bezpieczeństwa. Nagle zło zaczęło kryć się w opuszczonym budynku, który mógłby wydawać się idealnym miejscem na schronienie. Ukryło się w opuszczonych samochodach na autostradzie i w zatopionym liniowcu. Dawne życie odeszło w zapomnienie, a to kim byłeś przed wojną – maklerem, analitykiem finansowym czy gwiazdą filmową – straciło znaczenie wraz ze zmobilizowaniem wszystkich sił zbrojnych w ogólnoświatowy konflikt. W czasach trwania Wojny Z liczyć się zaczęły umiejętności praktyczne, nawet te najbardziej podstawowe i prymitywne. To one miały stanowić podwalinę w budowaniu nowego, powojennego świata.

Nie mogę jednoznacznie określić gatunku literackiego, który można by przypisać World War Z. Nie jest to bowiem horror w typowym tego słowa znaczeniu. Bliżej mu do thrillera połączonego z dramatem psychologicznym. Przedstawione historie osób z całego świata, które w mniej lub bardziej aktywny sposób uczestniczyły w walkach przeciwko zombie. Muszę przyznać, że autor naprawdę się postarał, bo czytając tą książkę czułam emocje osób relacjonujących swoje historie z pola walki. Stach, nadzieja, rozpacz, radość. Determinacja, chęć walki, powoli przeradzająca się w apatię i rezygnację. Naprawdę, podczas lektury dostałam tak potężną dawkę emocji, jakiej dawno nie czułam przy innych powieściach. Obok aktów ludzkiego miłosierdzia i pomocy międzyludzkiej pojawiają się obrazy bezmyślnego okrucieństwa, wręcz wyzbycia się jakichkolwiek ludzkich odruchów, człowieczeństwa. Masowe morderstwa w imię wyższego dobra. Zimna kalkulacja przeliczana na bilans zysków i strat w miejsce zwykłego ludzkiego współczucia i pomocy. Szczególnie dobrze zostało to pokazane w momencie przedstawiania „Planu Redekera”...

Samą powieść czyta się szybko, choć niektórych może przerazić jej objętość, lecz już od pierwszych stron książka wciąga czytelnika mocno. Pewnie niektórym osobom jej czytanie zajmie mniej czasu niż mi, lecz wspomniane przeze mnie wcześniej nagromadzenie emocji nie pozwoliło mi na błyskawiczne przeczytanie World War Z.

W sierpniu tego roku wydawnictwo Zysk i S-ka planuje wydać pierwszą książkę Brooksa, Zombie Survival, swoisty przewodnik przetrwania w świecie opanowanym przez krwiożercze żywe trupy. Myślę, że będzie to bardzo dobre uzupełnienie powieści World War Z oraz lektura idealna dla każdego zombie-maniaka, do których zaliczam się i ja. Co więcej mogę powiedzieć o World War Z? Książka, którą warto przeczytać, i to nie tylko dla fanów zombie.

47 komentarzy:

  1. Po prostu muszę przeczytać ! :)
    Tylko kieszonkowych już brak niestety...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja swój egzemplarz kupiłam zaraz po wypłacie majowej... wraz z czterema innymi książkami ;)

      Usuń
  2. Chciałam kupić, ale jednak wybrałam ,,Ciepłe ciała", jednak wiem, że tę książkę też muszę zdobyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O "Ciepłych ciałach" coś niecoś słyszałam i nie jest to raczej powieść w moim stylu :)

      Usuń
  3. O Zombie mogę czytać w nieskończoność. Świetny tekst, świetna książka, chcę ją mieć :) Jasne jest przecież, że nie ma nic piękniejszego niż porządna zombie-apokalipsa :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo zombiaczki są dobre na każdą porę dnia i nocy ;)
      Oraz na każdą apokalipsę - to mówi samo przez się :D

      Usuń
    2. Skoro tak lubicie zombiaczki, to może zagrajcie w książkową grę "Incydent". Ostatnio trafiłam na nią przypadkiem na jakimś blogu: http://masz-wybor.com.pl/tag/beniamin-muszynski/ (pasek po prawej)

      Nie jest może wysokich lotów, ale potraktowałam jak zabawę. I raz zginęłam i raz uszłam z życiem :P

      Usuń
    3. Fajna zabawa :D Jedna śmierć, jedno uniknięcie zombie, podoba mi się ta gierka ;)

      Usuń
    4. Będę miała co w pracy dzisiaj robić :P

      Usuń
    5. Wiedziałam, że się skusicie :P

      Usuń
  4. Ona ciągle mi się gdzieś przed oczami przewija, to chyba znak :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że tak, coś w tym być musi ;)

      Usuń
  5. Myślałam, że to nie jest książka dla mnie, ale się powoli przekonuję.

    in-corner-with-book.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co kto lubi, do zombie-literatury nie można nikogo zmuszać :)

      Usuń
  6. Dla mnie co za dużo zombie, to niezdrowo. Dlatego poprzestanę na razie na "Zombiefilii" oraz "Przeglądzie świata. Feed" - który czeka i czeka i czeka na swoją kolej. To chyba znak ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiki... nie męcz tak zombiaczków... przeczytaj w końcu "Feed" ;)

      Usuń
    2. Wiem, że muszę w końcu ją przeczytać. Przeraża mnie tylko jej objętość, a jak mi się nie spodoba. A recenzję napisać trzeba :P

      Usuń
    3. "Feed" nie jest znowu tak duże objętościowo (na pewno duuużo "chudsze" od "World War Z" ;) I ma tą zaletę, że czyta się ją bardzo szybko :)

      Usuń
  7. No i kolejny tytuł do zapisania w notesie spod szyldu: Zombie.
    Coś czuję, że wezmę się za "World...." jeszcze w tym roku, oczywiście gdyby nie twoja recenzja to zapewne nawet nie wiedziałbym, że istnieje taka książka oraz, że ekranizacja o której teraz wszędzie głośno jest na jej podstawie.

    Pozdrawiam i zapraszam do siebie ;)
    http://zzyciafantastycznychswiatow.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Film oglądałam w niedzielę i w porównaniu do książki... no cóż, bardzo mało wspólnego mają. Wg mnie należy potraktować film jako osadzony w tej samej rzeczywistości co książka i tylko w kilku miejscach do niej nawiązujący.

      Usuń
    2. Dokładnie tak słyszałem, że film prawie w ogóle nie odwołuje się do książki, co według mnie bardzo źle o nim świadczy, jednak słyszałem też, że ów film jest niczego sobie i osiąga bardzo dobre oceny. A więc ja już nie wiem, jeśli robią film na podstawie książki, który w efekcie końcowym ma z nią bardzo mało wspólnego to z góry na dół powinien zostać zjechany, a tymczasem ludzie go bardzo wysoko oceniają oraz polecają. Jestem ciekaw jak czy film równie dobrze przyjął się za granicą (wątpię). A może zapytam ciebie: jak tobie spodobał się film?

      Usuń
    3. Podobał mi się. Przede wszystkim podeszłam do niego jak do filmu zupełnie niezwiązanego z książką i to chyba mi pomogło ;)
      Choć przyznam, że zombie z turbo przyspieszeniem... to była dla mnie duża przesada już.

      Usuń
  8. Polecam Zombie survival guide, jest naprawdę świetnym udawanym poradnikiem :). Jak nie lubię książek o zombie, tę przeczytałam z wielka przyjemnością.
    World War Z zaczęłam, ale za wielki ze mnie strachuś ze zbyt bujną wyobraźnią, więc odłożyłam. Dobrze wiedzieć, że nie rozczarowuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam właśnie ochotę na "Zombie survival" :) Wydanie z Redhorse'a należy już do białych kruków, ale, jak wspomniałam w recenzji, w sierpniu Zysk i S-ka ma wydać tą książkę pod swoim szyldem. Myślę, że będzie to wspaniały prezent urodzinowy dla mnie :D

      Usuń
  9. Nie jestem zombie-maniaczką, ale i tak bardzo chętnie przeczytam tę książkę. Coś mnie do niej ciągnie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak pisałam w recenzji, to nie jest powieść o zombie w sensie stricte :)

      Usuń
  10. Szczerze mówiąc nie czytałam wiele książek o zombie. O powyższej słyszałam dużo dobrego:) Może się na nią skuszę.
    Zapraszam na konkurs na moim blogu:)

    OdpowiedzUsuń
  11. Coś mnie ciągnie do tej książki, kiedy znajdę czas z pewnością po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo lubię tematykę zombie, chętnie zapoznałabym się z tą książką :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla zombie-fanów pozycja niemalże obowiązkowa ;)

      Usuń
    2. O filmie wiem jedynie z reklam TV i nie spodziwałem się, że to o zombie:) w takim razie muszę wybrać się do biblioteki a potem na film;> ( niekoniecznie w takiej kolejności :D )

      Usuń
    3. Jako że i oglądałam film, i przeczytałam książkę - a nie chcę zaspoilerować niczego - to powiem Ci, że... w tym przypadku naprawę nie zrobi to żadnej różnicy ;)

      Usuń
  13. O, właśnie czekam na tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobrze :) Z chęcią przeczytam Twoją opinię o niej :)

      Usuń
  14. Kilka dni temu wybrałam się do kina na film. Podchodziłam do niego sceptycznie, ale w sumie nie był taki zły, mimo że nieumarli nieustannie wydawali dziwaczne, irytujące odgłosy. ;) Nie jestem fanką takich motywów, co nie znaczy, że nie doceniłabym dobrej produkcji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi ich skowyt nie przeszkadzał, gorzej było z tą zadziwiającą prędkością... Przyzwyczaiłam się chyba do zombie w stylu Romero ;)

      Usuń
    2. Tak, prędkość była dla mnie dużym zaskoczeniem - wcześniej widziałam zombie jedynie w TWD, gdzie nie należą do tak wysportowanych nieumarłych. ;) Przez większość filmu nie zwracałam zbyt dużej uwagi na dźwięki, ale w tych końcowych scenach, kiedy Brad się przekradał, skutecznie likwidowały one jakiekolwiek napięcie. ;)

      Usuń
  15. Jeszcze nigdy nie czytałam o zombie i nie powiem - zarówno książka jak i film mnie intrygują :D Jak nadarzy się okazja, chętnie przeczytam :D
    Zapraszam do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Mam w planach, koniecznie muszę przeczytać jak najszybciej :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A plany są od tego, by je realizować, więc powodzenia życzę ;)

      Usuń
  17. Też mam w planach, ale mam pytanko. Dostanę ją w bibliotece czy raczej jest to 'bestseller rynkowy' ? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy od biblioteki... bo może w jakiejś ją znajdziesz na półce, ale najprawdopodobniej będziesz miała z tym problemy, radzę więc poszukać wśród znajomych. Może ktoś z nich ma tą książkę i będzie skłonny ją pożyczyć? :)

      Usuń
  18. Myślałam, nad przeczytaniem tej książki, ale mam pewne wątpliwości, gdyż nie czytałam jeszcze czegoś w tym rodzaju. No, ale skoro wszyscy tak wychwalają, to czemu nie ?
    Śliczny blog, oczywiście już w obserwowanych : )
    Pozdrawiam
    Przy okazji, zapraszam do mnie: http://dwiestronyksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Reklamy swojego bloga i zaproszenia do zabaw blogowych proszę umieszczać na "Tablicy ogłoszeń" (Menu -> Różności -> Tablica ogłoszeń)

Autorzy

Adam Karczewski (1) Adam Zadworny (1) Adrian Zawadzki (1) Alan Bradley (2) Alberto Vázquez-Figueroa (1) Alice Munro (1) Alison Maloney (1) Allen Zadoff (2) Andreas Altmann (1) Andrew Pyper (1) Andrzej Swat (1) Ann Kidd Taylor (1) Anne Rice (1) Anonim (1) Anthony Ryan (1) Arael Zurli (2) Arkadij Strugacki (1) Åsa Larsson (1) B.K. Evenson (1) Ben H. Shepherd (1) Bill Browder (1) Borys Strugacki (1) Brian Sibley (1) Camilla Läckberg (1) Carla Mori (1) Carlo A. Martigli (1) Cecelia Ahern (1) Celeste Ng (1) Charlie Stella (1) Christina Baker Kline (1) Colleen Houck (2) Cooper Moo (1) Cormac McCarthy (2) Dan Simmons (1) Dario Fo (1) Dariusz Pawłowski (1) Darynda Jones (1) David McCandless (1) Drew Magary (1) E.D. deBirmingham (1) Edgar Allan Poe (1) Edward Mogilski (1) Elio M. García Jr (1) Elizabeth Wein (1) Ellen Alpsten (1) Elżbieta Cherezińska (3) Emily Brontë (1) Erik Axl Sund (3) Erik Bear (1) Erik Larson (1) Eva Pohler (1) Ewa Borderline (1) Ewa Gil-Kołakowska (1) Francis Lawrence (1) François Forestier (1) Gardner Dozois (2) Garth Nix (5) Gaston Leroux (1) George R. R. Martin (6) Gilles Legardinier (1) Gloria G. Brame (1) Graham Masterton (1) Gray Jolliffe (1) Greg Bear (1) Grzegorz Kopiec (1) Grzegorz Wielgus (1) H.P. Lovecraft (1) Hank Steinberg (1) Heinrich Hoffman (1) Henry Rider Haggard (1) Hervé Ghesquière (1) Humphrey Carpenter (1) Ian Steward (1) Ian Tregillis (3) Iwona Kienzler (1) Iwona Schymalla (1) Izabela Jung (1) J.R.R. Tolkien (2) Jacek Lusiński (1) Jacek Łukawski (2) Jacek Piekara (1) Jacek Wróbel (1) Jack Ketchum (2) Jakub Ćwiek (9) James Craig (2) James Sallis (2) Jamie Reidy (1) Jane Juska (1) Janusz Koryl (1) Janusz Mika (1) Jarosław Jakubowski (1) Jasper Fforde (1) Javier Marías (1) Jay Bonansinga (5) Jennifer Weiner (1) Jeremiah P. Ostriker (1) Jerome Charyn (1) Joanna Łańcucka (2) Joe Abercrombie (3) Joel McIver (1) Joel Shepherd (2) John Irving (1) John le Carré (1) Jon Jacobs (1) Jon Wiederhorn (1) Jonathan Carroll (1) Jonathan Holt (1) Jørn Lier Horst (1) Joseph Brassey (1) Julia Cameron (1) Karolina Janowska (1) Katherine Applegate (1) Katherine Pancol (1) Kendare Blake (1) Kerstin Ekman (1) Kevin Crossley-Holland (1) Kim Harrison (1) Krystyna Kaplan (1) Krzysztof Piskorski (1) Larry Dixon (1) Lavie Tidhar (1) Lech Chmiel (1) Leigh Bardugo (1) Lesley Downer (1) Linda Antonsson (1) Lucca Dotti (1) Lucius Shepard (1) Luigi Spinola (1) Lydia Cacho (1) Łukasz Henel (1) Łukasz Kiełbasa (1) Łukasz Orbitowski (1) Łukasz Radecki (2) M.L. Stedman (1) Maciej Krzywiński (1) Magda Durda (1) Magdalena Kubasiewicz (1) Maja Lunde (1) Malcolm Mackay (1) Manel Loureiro (4) Marcin Ciszewski (1) Marcin Górka (2) Marcin Mortka (8) Marcin Rak (1) Marcus Sedgwick (1) Marek Halter (1) Marek Niedźwiecki (1) Margaret Mazzantini (1) Margaret Stohl (1) Marie Heaney (1) Marie Lu (1) Mario Puzo (1) Mark Del Franco (1) Mark Frost (1) Mark Lawrence (3) Mark Logue (1) Mark Riebling (1) Mark Teppo (1) Mark Watson (1) Marlon James (1) Matthew Gregory Lewis (1) Matthew Quick (2) Maureen F. McHugh (1) Maurice Druon (3) Max Brooks (1) Melanie Benjamin (2) Mercedes Lackey (1) Michael Katz Krefeld (3) Michał Romanek (1) Michelle Moran (1) Mick Wall (1) Milena Wybraniec (1) Mira Grant (3) Mirosław Tomaszewski (1) Monika Całkiewicz (1) Morgan Rice (1) Myke Cole (1) N.K. Jemisin (1) Naval (2) Neal Shusterman (1) Neal Stephenson (1) Neil Gaiman (5) Nela (1) Nigel Suckling (1) Olga Gromyko (1) Olga Sławnikowa (1) Oliver Bowden (1) Opal Carew (1) Øystein Stene (1) Parinosh Saniee (1) Patrick Ness (1) Paweł Zych (2) Peter Ackroyd (1) Peter Conradi (1) Peter Higgins (1) Philip Cooke (1) Philip Parker (1) Piotr Głuchowski (1) Piotr Rozmus (2) Platte F. Clark (2) Przemysław Piotrowski (1) Rafael Albuquerque (1) Rafał Kosik (1) Rafał W. Orkan (1) Rakso Hardik (1) Randall Munroe (1) Raymond Benson (1) Richard Castle (1) Richard P. Feynman (1) Roald Dahl (1) Rob Zombie (1) Robert Cichowlas (1) Robert Foryś (3) Robert Kirkman (4) Robert M. Wegner (3) Robert Rient (1) Robin Hobb (5) Ryan Gattis (1) Ryszard Ćwirlej (4) Sabaa Tahir (1) Sarah Lotz (1) Scott Ian (1) Scott Sigler (1) Scott Snyder (1) Sean Howe (1) Sebastian Fitzek (1) Sharon Kay Penman (1) Simon Mitton (1) Stefan Darda (1) Stephan Talty (1) Stephen Baxter (1) Stephen Hawking (2) Stephen King (7) Stephen Miller (1) Steve Hamilton (1) Steven Johnson (1) Stuart Hill (1) Sue Monk Kidd (4) Swietłana Aleksijewicz (1) Sylvia Day (1) Szymon Krug (1) Szymon Nowak (1) Tatiana Jachyra (1) Terry Brooks (1) Terry Goodkind (1) Terry Pratchett (4) Tess Gerritsen (1) Tim Willocks (2) Tomasz Jacek Graczykowski (1) Tomasz Pacyński (1) Tove Alsterdal (1) Veit Etzold (1) Virginie Despentes (1) Will Ferguson (1) William D. Brame (1) William Peter Blatty (1) Winston Graham (4) Witold Bunikiewicz (1) Witold Vargas (2) Wojciech Bauer (1) Youseef Rakha (1) Yrsa Sigurðardóttir (1)

Gatunek

Akcja (1) Album (4) Antologia (19) Astrofizyka (3) Autobiografia/Biografia (28) Bajki (1) Baśnie/Legendy/Mity (3) Bestiariusz (1) Dark fantasy (9) Dystopia (1) Fantastyka (123) Fantasy (47) Felietony (15) Fikcyjna literatura faktu (2) Film (1) Fizyka (4) Ghost story (3) Heroic fantasy (11) High fantasy (11) Historia (1) Horror (37) Inne (11) Klasyka literatury (2) Kolorowanka (4) Komedia romantyczna (1) Komiks (1) Kryminał (40) Kryminał noir (4) Literatura dziecięca (10) Literatura erotyczna (5) Literatura faktu (39) Literatura kobieca (10) Literatura marynistyczna (3) Literatura militarystyczna (3) Literatura muzyczna (3) Literatura naukowa (3) Literatura piękna (2) Literatura podróżnicza (5) Literatura popularnonaukowa (14) Literatura wojenna (11) Literatura współczesna (15) Low fantasy (8) Matematyka (1) Paranormal romance (4) Postapokalipsa (22) Powieść detektywistyczna (2) Powieść gangsterska (1) Powieść gotycka (5) Powieść grozy (12) Powieść historyczna (33) Powieść humorystyczna (2) Powieść młodzieżowa (37) Powieść obyczajowa (27) Powieść przygodowa (5) Powieść psychologiczna (10) Powieść sensacyjna (36) Powieść szpiegowska (2) Powieść wiktoriańska (4) Przewodnik (1) Realizm magiczny (7) Reportaż (5) Romans (4) Saga rodzinna (4) Sci-fi (2) Science fantasy (1) Science fiction (7) Slasher (6) Space opera (3) Steampunk (3) Thriller (39) Thriller erotyczny (1) Thriller historyczny (3) Thriller polityczny (10) Thriller psychologiczny (11) Urban fantasy (24) Wywiad-rzeka (1) Wywiady (1)

Cykle/Serie

ABC (1) Alex McKnight (1) Amerykański wampir (1) An Ember in the Ashes (1) Anna (1) Apokalipsa Z (3) Assassin’s Creed (1) Asy polskiej fantastyki (1) Biblioteczka Historyczna (1) Biblioteka Bestsellerów Bellony (1) Bill Hodges (2) Bourbon Kid (1) Carnivia (1) Charley Davidson (1) Chłopak Nikt (2) Chłopcy (3) Cykl o Śmierci (1) Czarna Seria (1) Czarna Wdowa (1) Czerwona Seria (1) Dead River (1) Długa Ziemia (1) Dom pod Pękniętym Niebem (3) Dreszcz (1) Drive (2) Dziedzictwo rodu Poldarków (4) Dzieła Tolkienowskie (1) eXst eXiste (1) Fabryka strachu (1) Flawia de Luce (2) Gambit hetmański (2) Grimm City (2) Grisza (1) Grosz (1) Gubernator (4) Historia (1) Historia Polski (1) Infekcja (1) Inspektor Carlyle (2) Ja gorę (3) Jakub Tyszkiewicz (1) Klątwa tygrysa (2) Kłamca (2) Kraina martwej ziemi (2) Krąg Czarnoksiężnika (1) Kroniki Icemarku (1) Kroniki Jennifer Strange (1) Kroniki wampirów (1) Królowa Cieni (1) Królowie przeklęci (3) Kryminał z klasą (1) Legendarz (2) Lektury reportera (1) Malfetto (1) Marvel (1) Mattias Tannhäuser (2) Miecz Prawdy (1) Miecz Shannary (1) Milicjanci z Poznania (4) Mongoliada (1) Morza Wszeteczne (2) Morze Drzazg (3) Mroczny zaułek (1) Muchachas (1) Mundus (1) Nikki Heat (1) Oblicza Grozy (1) Oblicza Victorii Bergman (2) Odrodzone królestwo (2) Opowieści z meekhańskiego pogranicza (3) Paladyn (1) Paramythia Vakkerby (1) Podzieleni (1) Projekt Milkweed (1) Próba krwi i stali (2) Przegląd Końca Świata (3) Przypadki Connora Greya (1) Purgatorium (1) Ravn (2) Rebeka Martinsson (1) Rozbite Imperium (2) Saga o Fjällbace (1) Saga o Wikingach (1) Salamandra (1) Sen o krwi (1) Shadow Ops (1) Skrytobójca (3) Stare Królestwo (4) Strażnicy Snów (1) Szubienicznik (1) Świat Dysku (1) The Walking Dead (5) Trylogia Glasgow (1) Trylogia Kruczy Cień (1) Trylogia Sowiego Maga (1) Uczta Wyobraźni (2) Vernon Subutex (1) Wiedza i Życie – Orbity Nauki (1) William Wisting (1) Wojna Czerwonej Królowej (1) Wojny alchemiczne (2) Wolfhound Century (1) Zapadlisko (1) Zbrodnia w bibliotece (2) Złotoskóry (2) Zły jednorożec (2)