poniedziałek, 6 kwietnia 2015

#ColdBlood TAG

Zazwyczaj nie biorę udziału w blogowych zabawach, ale tym razem postanowiłam zrobić wyjątek. Kilka dni temu zostałam nominowana przez Tanayah (mówiłam, że będę miała zagwozdkę!) do odpowiedzi na kilka pytań w blogowej spowiedzi o wdzięcznej nazwie Nawyki Czytelnicze TAG. W związku z tym musiałam odpowiedzieć na kilka mrożących krew w żyłach pytań.
Oto one:

01. Jaki tytuł nosiła pierwsza książka, którą przeczytałaś/łeś z autentycznym przerażeniem?
Miałam kilkanaście lat i dopiero zagłębiałam się w świat horrorów. W bibliotece miejskiej wpadła mi w ręka z pozoru niewinnie wyglądająca książka o tytule Anioł Jessiki. Na dobrą sprawę nie pamiętam już jej treści, z wyjątkiem jednego, jedynego fragmentu, który już chyba na stałe utknął mi w pamięci. Dotyczył pozbawionej głowy, martwej maciory, która w dalszym ciągu karmiła swoje prosięta. Nie wiem co było wcześniej i później w powieści. To natomiast będę chyba pamiętać do końca życia.


02. Najlepszy thriller jaki przeczytałaś/łeś w minionym roku?
Jestem skłonna stwierdzić, że był to jeden z najlepszych thrillerów, które kiedykolwiek czytałam. Pod kątem psychologii postaci istny majstersztyk. Liczne zwroty akcji i zakończenie urywające się w kulminacyjnym momencie. To trzeba przeczytać samemu. Podobnie jak kolejne tomy serii, bowiem Obłęd to pierwsza część cyklu o Oblicza Victorii Bergman.


03. Książka z czarną okładką, która mroziła ci krew w żyłach, kiedy ją czytałaś/łeś?
Jest coś w tej książce, co nie pozwala przejść obok niej obojętnie. Po części jest to chyba jej okładka utrzymana w kolorach czerni i czerwieni. Blurb też jest intrygujący... Ale to, co wywołało u mnie ciarki na plecach był wątek Paula i Jessiki. Na dobrą sprawę nadal jest mi trochę nieprzyjemnie, kiedy sobie go wspomnę... I pomyśleć, że dałam radę przeczytać tę książkę późno w noc, gdzie wszędzie było już ciemno, tylko u mnie świeciła się malutka lampka nad łóżkiem... Kurczę, jednak jestem odważna.


04. Ulubiony bohater thrillera. Z jakiej książki, dlaczego go lubisz? Uzasadnij.
Dolores Claiborne, główna bohaterka książki Kinga o tym samym tytule. Bo to baba z jajami, która po latach upokorzeń w końcu bierze sprawy w swoje ręce (co widać po zdjęciu). Przy tym jest to postać tragiczna, którą darzy się ogromną sympatią bez względu na to, co zrobiła lub co zamierza zrobić.


05. Czytając książkę musisz mieć dopasowany soundtrack? Czy w ogóle słuchasz muzyki podczas czytania? Jeśli tak to jakiej?
Raczej unikam słuchania muzyki podczas czytania. Lubię mieć spokój w trakcie czytania, ale jeśli już jakaś muzyka w tle mi gra, to nie przeszkadza mi to. Ale specjalnie jej nie włączam.


06. Thriller lub horror, który zmroził ci krew w żyłach i długo nie mogłaś/eś o nim zapomnieć.
Jedna z pierwszych książek Kinga, którą miałam okazję przeczytać. Dodam, że czytałam ją w pracy i kilkakrotnie miałam niemalże stan przedzawałowy, kiedy ktoś nagle się do mnie odezwał. Tak mocno wciągnęła mnie lektura. A znajomi mieli ubaw, widząc mnie podskakującą ze strachu na krześle.


07. Z jakim bohaterem książkowym nie chciałabyś/nie chciałbyś zadzierać?
Z Edwardem, zwanym Śmiercią. Jest to jeden z drugoplanowych bohaterów serii książek Anita Blake zabójczyni wampirów autorstwa Laurell K. Hamilton. Edward jest płatnym zabójcą, zajmuje się też likwidacją potworów. To chodząca zbrojownia, zawsze jest wyposażony w coraz to konkretniejszą broń, z obrzynami na czele. Choć to zimny sukinsyn, to jest zarazem jedną z moich ulubionych postaci we wspomnianym cyklu książek.


08. Ulubiony thriller, który został zekranizowany?
Kiedy zabierałam się za oglądanie Wyspy tajemnic nie wiedziałam, że jest to film nakręcony na podstawie książki. Wciągnął mnie niesłychanie mocno, a im bliżej końca, tym szerzej otwierały mi się ze zdumienia oczy. Mocne, zawiłe, z niespodziewanym zakończeniem. Choć wiem, że teraz przeczytanie powieści (bo mam zamiar to zrobić) nie przyniesie mi takich emocji, jakie towarzyszyły mi w trakcie oglądania filmu, to i tak liczę na fantastyczny czas spędzony przy lekturze.


09. Książka, która zmotywowała cię do zrobienia/nauczenia się czegoś nowego w życiu?
W Sadze o Ludziach Lodu zaczytywałam się jako nastolatka. W sumie przeczytałam ją w całości chyba cztery razy. Dzięki niej pokochałam Skandynawię (choć nigdy tam nie byłam, ale mam nadzieję, że to się kiedyś zmieni!) i zaczytywałam się w rozmaitych książkach traktujących o jej kulturze i historii. Kiedy byłam na III roku studiów, na zaliczenie proseminarium musiałam przygotować jeden rozdział pracy licencjackiej. Jako że byłam na studiach magisterskich, podchodzenie do licencjatu nie było obowiązkowe, toteż nie skorzystałam z tego rozwiązania. Ale jeden rozdział musiałam napisać. Kierując się moją miłością do krajów skandynawskich zdecydowałam się na opisanie tamtejszych systemów parlamentarnych. A że wzięłam się do pracy pod kątem chronologicznym, to zaczęłam od historii parlamentaryzmu w poszczególnych państwach (czyt. pisałam najtrudniejszą, najbardziej szczegółową i najdłuższą część pracy). I widocznie wyszło mi to bardzo dobrze, bo doktor, która prowadziła proseminaria miała mi za złe, że nie napisałam całego licencjatu. Bywa.


10. Jakiego autora chciałabyś/chciałbyś poznać osobiście i może nawiązać znajomość?
Uwielbiam książki Jakuba Ćwieka i z ogromną chęcią poznałabym samego autora. Jak dotąd nie udało mi się zjawić na żadnym spotkaniu autorskim z nim, ale mam nadzieję, że kiedyś na takowym się zjawię i zamienię z nim choć kilka słów.

20 komentarzy:

  1. Zgadzam się, że obok książki "Troje" nie da się przejść obojętnie. Sama oprawa graficzna książki przyciąga wzrok, a czytając nie można się od niej oderwać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, szatę graficzną dla "Troje" fajnie wymyślili :)

      Usuń
  2. Ach te wyzwania czytelnicze. Ogólnie fajna sprawa z nimi, najbardziej podoba mi się wyzwanie, które krążyło pod koniec 2014 roku:
    http://2.bp.blogspot.com/-uZM9tEeBebw/VJwox20zutI/AAAAAAAADBY/atJAweKv13A/s1600/10868022_896616370362381_5000605218178306736_n.jpg
    Tyż biorę udział w wyzwaniu, ale ono raczej osłabia niż pokrzepia, ale czego nie robi się dla przyszłych pokoleń :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ooo właśnie się zorientowałam, że opuściłam jedno pytanie w tej zabawie. No cóż, mówi się trudno, zapomnę o pytaniu 9 :P Łączy nas "Cmętarz zwieżąt", bo to była moja pierwsza książka Kinga i też okazała się całkiem straszna dla mnie. Koniecznie muszę przeczytać "Obłęd" i "Anioła Jessiki", ta karmiąca świnia mnie rozbroiła, chociaż rozumiem, że tobie do śmiechu nie było :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak jakoś nie było ;) Tym bardziej, że ten akurat fragment czytałam tuż przed pójściem spać i potem głupoty mi się śniły :)

      Usuń
  4. Czytałam "Anioła Jessiki", ale się nie bałam, pewnie dlatego, że miałam więcej lat ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to w sumie nie jest straszna książka, ale jak się ją czyta za młodu... no cóż, może napędzić stracha ;)

      Usuń
  5. Wyspa tajemnic wspaniala :o ! A z Grahamem Mastertonem sie nie dziwie ;) ps: zapraszam do mnie,jestem tu od kilku dni ^^ http://66blackholestreet.blogspot.be/

    OdpowiedzUsuń
  6. Książki Mastertona i Kinga - klasyka :). Też się w nich zaczytywałam, mimo grozy jaka z nich biła. Pamiętam też oczywiście Sagę o ludziach lodu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z książek Kinga w sumie nadal bije, z Mastertonem to różnie bywa :)

      Usuń
  7. Podpisałabym się pod ponad połową Twoich odpowiedzi :)
    A Kubę Ćwieka miałam okazję poznać przy okazji zeszłorocznych Targów Książki w W-wie i bardzo miło to wspominam :)
    Może pojawisz się na Pyrkonie, to będziesz miałą taką szansę? :>

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie nie dam rady pyrkonować w tym roku :( A wiem, że Kuba tam będzie. Podobnie zresztą jak Mortka!

      Usuń
  8. Świetne odpowiedzi. Do Mastertona i do "Sagi o Ludziach Lodu" mam wielki sentyment. Masterton straszył mnie od dzieciaka, ale to "Wyklętym" napędził mi stracha, a sagę uwielbiam, poza tym zawsze będzie mi się kojarzyć z moimi nastoletnimi latami, bo zaczęłam ją kupować mając 16 lat :D Kibicowałam też Dolores, bo to faktycznie baba z jajami, no i sama historia jest rewelacyjna. Niestety nie mogę tego powiedzieć o "Cmętarzu..." podchodziłam do niego kilka razy i za każdym razem nie dawałam rady, przysypiałam, ale tak to u mnie z Kingiem jest :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja swoją przygodę z Sagą o Ludziach Lodu zaczęłam wcześniej, od pięciu tomów, które miałam już w domu ;) Mama je kupiła wieki wcześniej, w ich pierwszym wydaniu :)

      Usuń
  9. Ej, ja też najpierw oglądałem ekranizację Wyspy Tajemnic, a dopiero później czytałem książkę. Lehane ma jednak to do siebie, że choćby pisał o sposobach na pozbycie się grzybicy, to i tak bym czytał z zapartym tchem ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I teraz pomyśl, że wydaliby ją - książkę o sposobach na pozbycie się grzybicy - w formie audiobooka, którego czyta Tomasz Knapik! Kurdę, to byłaby rewelacja! ;)

      Usuń
    2. Tak, myślę, że taka pozycja zyskałaby grono swoich wiernych wielbicieli :D

      Usuń
  10. Ha kolejna zabawa i znowu King :d moje oczy się cieszą! Ja też niedługo się rozpiszę na ten temat, a zdjęcie Jakuba skojarzyło mi się z Castlem i jego podobną kamizelką ;)

    OdpowiedzUsuń

Reklamy swojego bloga i zaproszenia do zabaw blogowych proszę umieszczać na "Tablicy ogłoszeń" (Menu -> Różności -> Tablica ogłoszeń)

Autorzy

Adam Karczewski (1) Adam Zadworny (1) Adrian Zawadzki (1) Agnieszka Hałas (1) Alan Bradley (2) Alberto Vázquez-Figueroa (1) Alice Munro (1) Alison Maloney (1) Allen Zadoff (2) Andreas Altmann (1) Andrew Pyper (1) Andrius Tapinas (1) Andrzej Swat (1) Ann Kidd Taylor (1) Anne Rice (1) Anonim (1) Anthony Ryan (1) Arael Zurli (2) Arkadij Strugacki (1) Åsa Larsson (1) B.K. Evenson (1) Ben H. Shepherd (1) Ben H. Winters (1) Bill Browder (1) Borys Strugacki (1) Brian Posehn (2) Brian Sibley (1) Camilla Läckberg (1) Carla Mori (1) Carlo A. Martigli (1) Cecelia Ahern (1) Celeste Ng (1) Charlie Stella (1) Christina Baker Kline (1) Cinda Williams Chima (1) Colleen Houck (2) Cooper Moo (1) Cormac McCarthy (2) Dan Simmons (1) Dario Fo (1) Dariusz Pawłowski (1) Darynda Jones (1) David McCandless (1) Drew Magary (1) E.D. deBirmingham (1) Edgar Allan Poe (1) Edward Mogilski (1) Elio M. García Jr (1) Elizabeth Wein (1) Ellen Alpsten (1) Elżbieta Cherezińska (3) Emily Brontë (1) Erik Axl Sund (3) Erik Bear (1) Erik Larson (1) Eva Pohler (1) Ewa Borderline (1) Ewa Gil-Kołakowska (1) Francis Lawrence (1) François Forestier (1) Gardner Dozois (2) Garth Nix (5) Gaston Leroux (1) George R. R. Martin (6) Gerry Duggan (2) Gilles Legardinier (1) Gloria G. Brame (1) Graham Masterton (1) Gray Jolliffe (1) Greg Bear (1) Grzegorz Kopiec (1) Grzegorz Wielgus (1) H.P. Lovecraft (1) Hank Steinberg (1) Heinrich Hoffman (1) Henry Rider Haggard (1) Hervé Ghesquière (1) Humphrey Carpenter (1) Ian Steward (1) Ian Tregillis (4) Iwona Kienzler (1) Iwona Schymalla (1) Izabela Jung (1) J.L. Bourne (1) J.R.R. Tolkien (2) Jacek Lusiński (1) Jacek Łukawski (2) Jacek Piekara (1) Jacek Wróbel (1) Jack Ketchum (3) Jakub Ćwiek (9) James Craig (2) James Sallis (2) Jamie Reidy (1) Jane Juska (1) Janusz Koryl (1) Janusz Mika (1) Jarosław Jakubowski (1) Jasper Fforde (1) Javier Marías (1) Jay Bonansinga (5) Jennifer Weiner (1) Jeremiah P. Ostriker (1) Jerome Charyn (1) Joanna Łańcucka (2) Joe Abercrombie (3) Joel McIver (1) Joel Shepherd (2) John Irving (1) John le Carré (1) Jon Jacobs (1) Jon Wiederhorn (1) Jonathan Carroll (1) Jonathan Holt (1) Jørn Lier Horst (1) Joseph Brassey (1) Julia Cameron (1) Karolina Janowska (1) Katarzyna Berenika Miszczuk (1) Katherine Applegate (1) Katherine Pancol (1) Kendare Blake (1) Kerstin Ekman (1) Kevin Crossley-Holland (1) Kim Harrison (1) Krystyna Kaplan (1) Krzysztof Piskorski (1) Larry Dixon (1) Lavie Tidhar (1) Lech Chmiel (1) Leigh Bardugo (1) Lesley Downer (1) Linda Antonsson (1) Lucca Dotti (1) Lucius Shepard (1) Luigi Spinola (1) Lydia Cacho (1) Łukasz Henel (1) Łukasz Kiełbasa (1) Łukasz Orbitowski (1) Łukasz Radecki (3) M.L. Stedman (1) Maciej Krzywiński (1) Magda Durda (1) Magdalena Kubasiewicz (1) Maja Lunde (1) Malcolm Mackay (1) Manel Loureiro (4) Marcin Ciszewski (1) Marcin Górka (2) Marcin Mortka (8) Marcin Rak (1) Marcus Sedgwick (1) Marek Halter (1) Marek Niedźwiecki (1) Margaret Mazzantini (1) Margaret Stohl (1) María Dueñas (1) Marie Heaney (1) Marie Lu (1) Mario Puzo (1) Mark Del Franco (1) Mark Frost (1) Mark Lawrence (3) Mark Logue (1) Mark Riebling (1) Mark Teppo (1) Mark Watson (1) Marlon James (1) Matthew Gregory Lewis (1) Matthew Quick (2) Maureen F. McHugh (1) Maurice Druon (3) Max Brooks (1) Melanie Benjamin (2) Mercedes Lackey (1) Michael Katz Krefeld (3) Michał Romanek (1) Michelle Moran (1) Mick Wall (1) Milena Wybraniec (1) Mira Grant (3) Mirosław Tomaszewski (1) Monika Całkiewicz (1) Morgan Rice (1) Myke Cole (1) N.K. Jemisin (1) Naval (3) Neal Shusterman (1) Neal Stephenson (1) Neil Gaiman (6) Nela (1) Nigel Suckling (1) Olga Gromyko (1) Olga Sławnikowa (1) Oliver Bowden (1) Opal Carew (1) Øystein Stene (1) Parinosh Saniee (1) Patrick Ness (1) Paweł Zych (2) Peter Ackroyd (1) Peter Conradi (1) Peter Higgins (1) Philip Cooke (1) Philip Parker (1) Piotr Głuchowski (1) Piotr Rozmus (2) Platte F. Clark (2) Przemysław Piotrowski (2) Rafael Albuquerque (1) Rafał Kosik (1) Rafał W. Orkan (1) Rakso Hardik (1) Randall Munroe (1) Raymond Benson (1) Richard Castle (1) Richard P. Feynman (1) Roald Dahl (1) Rob Zombie (1) Robert Cichowlas (1) Robert Foryś (3) Robert Kirkman (4) Robert M. Wegner (3) Robert Rient (1) Robin Hobb (5) Ryan Gattis (1) Ryszard Ćwirlej (4) Sabaa Tahir (1) Sarah Lotz (1) Scott Ian (1) Scott Sigler (1) Scott Snyder (1) Sean Howe (1) Sebastian Fitzek (1) Sharon Kay Penman (1) Simon Mitton (1) Stefan Darda (1) Stephan Talty (1) Stephen Baxter (1) Stephen Hawking (2) Stephen King (7) Stephen Miller (1) Steve Hamilton (1) Steven Johnson (1) Stuart Hill (1) Sue Monk Kidd (4) Swietłana Aleksijewicz (1) Sylvia Day (1) Szymon Krug (1) Szymon Nowak (1) Tatiana Jachyra (1) Terry Brooks (1) Terry Goodkind (1) Terry Pratchett (5) Tess Gerritsen (1) Tim Willocks (2) Tomasz Jacek Graczykowski (1) Tomasz Pacyński (1) Tomasz Żaglewski (1) Tove Alsterdal (1) Veit Etzold (1) Virginie Despentes (1) Will Ferguson (1) William D. Brame (1) William Peter Blatty (1) Winston Graham (5) Witold Bunikiewicz (1) Witold Vargas (2) Wojciech Bauer (1) Youseef Rakha (1) Yrsa Sigurðardóttir (1)

Gatunek

Akcja (1) Album (4) Antologia (20) Astrofizyka (3) Autobiografia/Biografia (29) Bajki (1) Baśnie/Legendy/Mity (4) Bestiariusz (1) Dark fantasy (10) Dystopia (1) Fantastyka (130) Fantasy (51) Felietony (15) Fikcyjna literatura faktu (2) Film (1) Fizyka (4) Ghost story (3) Gore (1) Heroic fantasy (11) High fantasy (12) Historia (1) Horror (39) Inne (11) Klasyka literatury (2) Kolorowanka (4) Komedia romantyczna (1) Komiks (3) Kryminał (43) Kryminał noir (4) Literatura dziecięca (11) Literatura erotyczna (5) Literatura faktu (41) Literatura kobieca (10) Literatura marynistyczna (4) Literatura militarystyczna (4) Literatura muzyczna (3) Literatura naukowa (3) Literatura piękna (2) Literatura podróżnicza (5) Literatura popularnonaukowa (15) Literatura wojenna (12) Literatura współczesna (15) Low fantasy (8) Matematyka (1) Monografia (1) Paranormal romance (4) Postapokalipsa (23) Powieść detektywistyczna (2) Powieść gangsterska (1) Powieść gotycka (5) Powieść grozy (12) Powieść historyczna (34) Powieść humorystyczna (2) Powieść młodzieżowa (37) Powieść obyczajowa (30) Powieść przygodowa (5) Powieść psychologiczna (10) Powieść sensacyjna (36) Powieść szpiegowska (2) Powieść wiktoriańska (4) Przewodnik (2) Realizm magiczny (7) Reportaż (5) Romans (4) Saga rodzinna (5) Sci-fi (2) Science fantasy (1) Science fiction (7) Slasher (6) Space opera (3) Steampunk (5) Thriller (40) Thriller erotyczny (1) Thriller historyczny (3) Thriller polityczny (11) Thriller psychologiczny (11) Urban fantasy (24) Wywiad-rzeka (1) Wywiady (1)

Cykle/Serie

ABC (1) Alex McKnight (1) Amerykański wampir (1) An Ember in the Ashes (1) Anna (1) Apokalipsa Z (3) Armagedon dzień po dniu (1) Assassin’s Creed (1) Asy polskiej fantastyki (1) Biblioteczka Historyczna (1) Biblioteka Bestsellerów Bellony (1) Bill Hodges (2) Bourbon Kid (1) Carnivia (1) Charley Davidson (1) Chłopak Nikt (2) Chłopcy (3) Cykl o Śmierci (1) Czarna Seria (1) Czarna Wdowa (1) Czerwona Seria (1) Dead River (1) Deadpool (2) Długa Ziemia (1) Dom pod Pękniętym Niebem (3) Dreszcz (1) Drive (2) Dziedzictwo rodu Poldarków (5) Dzieła Tolkienowskie (1) eXst eXiste (1) Fabryka strachu (1) Flawia de Luce (2) Gambit hetmański (2) Grimm City (2) Grisza (1) Grosz (1) Gubernator (4) Historia (1) Historia Polski (1) Infekcja (1) Inspektor Carlyle (2) Ja gorę (3) Jakub Tyszkiewicz (1) Klątwa tygrysa (2) Kłamca (2) Kraina martwej ziemi (2) Krąg Czarnoksiężnika (1) Kroniki Icemarku (1) Kroniki Jennifer Strange (1) Kroniki wampirów (1) Królowa Cieni (1) Królowie przeklęci (3) Kryminał z klasą (1) Legendarz (2) Lektury reportera (1) Malfetto (1) Marvel (3) Marvel Now! (2) Mattias Tannhäuser (2) Miecz Prawdy (1) Miecz Shannary (1) Milicjanci z Poznania (4) Mongoliada (1) Morza Wszeteczne (2) Morze Drzazg (3) Mroczny zaułek (1) Muchachas (1) Mundus (1) Nikki Heat (1) Oblicza Grozy (1) Oblicza Victorii Bergman (2) Odrodzone królestwo (2) Opowieści z meekhańskiego pogranicza (3) Ostatni policjant (1) Paladyn (1) Paramythia Vakkerby (1) Podzieleni (1) Projekt Milkweed (1) Próba krwi i stali (2) Przegląd Końca Świata (3) Przypadki Connora Greya (1) Purgatorium (1) Radykalni (1) Ravn (3) Rebeka Martinsson (1) Rozbite Imperium (2) Saga o Fjällbace (1) Saga o Wikingach (1) Salamandra (1) Sen o krwi (1) Shadow Ops (1) Skrytobójca (3) Starcie królestw (1) Stare Królestwo (4) Strażnicy Snów (1) Szubienicznik (1) Świat Dysku (2) Teatr węży (1) The Walking Dead (5) Trylogia Glasgow (1) Trylogia Kruczy Cień (1) Trylogia Sowiego Maga (1) Uczta Wyobraźni (2) Vernon Subutex (1) Wiedza i Życie – Orbity Nauki (1) William Wisting (1) Wojna Czerwonej Królowej (1) Wojny alchemiczne (3) Wolfhound Century (1) Zapadlisko (1) Zbrodnia w bibliotece (2) Złotoskóry (2) Zły jednorożec (2)