środa, 9 października 2013

Smutna rzecz o pożyczaniu książek


Dobry zwyczaj, nie pożyczaj... – mówi stare polskie porzekadło i muszę powiedzieć, że coraz bardziej zaczynam przychylać się do wprowadzenia go w życie. Kupuję dużo książek, jak zresztą dobrze wiecie, więcej niż daję radę przeczytać. Stąd komitet kolejkowy z rosnącą liczbą książek do przeczytania. Niektóre pozycje są pilniejsze, przeczytam je wcześniej. Inne mogą poczekać dłużej, nawet kilka lat (tak, mam takie przypadki w domowej biblioteczce). 

Zawsze jednak miałam obawy przy pożyczaniu książek. Wzięły się one stąd, że pożyczyłam już kilka książek, które albo do mnie nie wróciły, jak chociażby My, dzieci z dworca ZOO czy Spotkamy się kiedyś w moim raju. Inne wracały, po długim czasie co prawda, lecz w stanie opłakanym. Miałam bardzo ładne wydanie Mitologii Parandowskiego. Pożyczyłam je w rodzinie, bo potrzebna była mojemu młodszemu kuzynostwu do szkoły. Książka wróciła do mnie po kilku latach w stanie takim, że książka nie nadawała się już do niczego. Strony zalane atramentem, pokreślone markerem, okładka ledwo trzymająca się całości. I to kłamanie w żywe oczy, że w takim stanie książkę im dałam... Na samo wspomnienie zgrzytam zębami.

Potem miałam straszne opory przed pożyczaniem moich książek. Bo znowu do mnie nie wrócą lub wrócą w opłakanym stanie. W końcu się jednak przemogłam. Pożyczyłam kilka powieści, wróciły do mnie w stanie idealnym i w miarę szybko. Co ciekawsze, niektóre z nich pożyczyłam osobom, których tak naprawdę nie znam osobiście, bowiem poznałam je na portalu lubimyczytac.pl. Ale było dobrze, przestałam się więc bać, że powtórzy się historia i okaże się, że moje książki poszły na wieczne nieoddanie.

...jeszcze lepszy, nie oddawaj. Tak, nie oddawaj... I się stało.
Kilka miesięcy temu pożyczyłam znajomemu książkę. Nowiutkie Metro, którego sama jeszcze nie przeczytałam (co niejako było niezgodne z moimi przyzwyczajeniami, bowiem pożyczam zazwyczaj książki, które już przeczytałam). Miał mi oddać ją szybko. Jako że powieść ta jest dość obszerna, to było oczywiste, że czytanie – nawet przy szczerych chęciach – trochę czasu zajmie. Ilekroć pytałam się go, gdy się z nim widziałam, jak tam postępy w lekturze, twierdził, że już wkrótce będzie ją kończył i mi ją odda. Ostatnia taka rozmowa miała miejsce kilka tygodni temu. Od tamtej pory z kolegą nie mam żadnego kontaktu i zaczynam się zastanawiać czy jeszcze kiedyś zobaczę moją książkę...

Przez to znowu znalazłam się w punkcie, kiedy zaczynam rozważać zamknięcie swojej biblioteczki dla innych i niepożyczanie książek, bo mogą do mnie nie wrócić... Wiem, że przypomina to trochę mierzenie wszystkich ludzi jedną miarą, ale... chyba mnie rozumiecie...

Dobry zwyczaj, nie pożyczaj...

19 komentarzy:

  1. Rozumiem Twoje rozterki, bo i mnie na zdrowie nie wyszło pożyczanie książek. Ostatnio musiałam walczyć o kilka swoich egzemplarzy, poza tym w swojej karierze 'bibliotecznej" straciłam już kilka książek, dlatego pożyczam, swoje okazy, tylko zaufanym ludziom.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ach! Święte słowo. Ja przezywam to samo- kilka koleżanek pożyczyło jakoś w kwietniu ode mnie książki, skończyłyśmy gimnazjum, dalej tych książek nie oddały- było: a to się jakoś spotkamy, obiecuję. A poszłyśmy do innych szkół, nasze drogi się rozeszły, a książek jak nie miałam tak nie mam :c
    Twój post przypomniał mi, że muszę do nich napisać i wyjaśnić sprawę ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. I pożyczałam, i mi nie oddawano lub niszczono, i nie oddawałam sama.

    OdpowiedzUsuń
  4. Znam to dobrze i w zasadzie nie pożyczam książek. Czasem coś podrzucę bratu (ale wiem, gdzie go szukać, by sobie odebrać) albo koleżance, która jest równym molem książkowym, co ja (też wiem gdzie jej szukać;)) Obojgu mogę zaufać i wiem, że nawet jak to nieco potrwa to książki do mnie wrócą.
    Sama raczej nie pożyczam książek, mam stanowczo zbyt dużą Poczekalnię, ale jak mi się zdarzało coś pożyczyć, to starałam się jak najszybciej i w jak najlepszym stanie oddać.

    Życzę by Metro do Ciebie wróciło!

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie przepadam za pożyczaniem, choć też zależy komu. Mam kilka bliskich osób, które regularnie pożyczają ode mnie książki i zawsze zwracają się po kilku tygodniach w stanie idealnym. Ale np. jedną książkę dostałam niedawno z powrotem po.... uwaga uwaga... 3 (słownie - trzech) LATACH!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja jeszcze nie miałem okazji nikomu pożyczać, więc jestem w tym temacie świeży, ale myślę, że gdyby kiedyś nastała taka sytuacja, to najpierw zważyłbym, kto chce pożyczyć, a potem wydałbym werdykt, który brzmiałby zawsze tak samo - "Nie". Moje i koniec :P Chcesz? To sobie kup i po sprawie :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Doskonale Cię rozumiem! Ja strasznie się boję pożyczać książki ze swojej biblioteczki. No cóż poradzę? Są dla mnie naprawdę cenne i zrobiłabym krzywdę każdemu, kto zagiąłby choćby róg czy naderwał stronę...

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja także Cię rozumiem i po prostu stosuję się do zasady, że pożyczam książki rodzicom, rodzeństwu, przyjaciółce...bo wiem, że oni uszanują moją własność...co do reszty to tyle razy się przejechałam, że po prostu mam wybrane osoby;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak, też kiedyś pożyczyłem książki koledze. Niestety wróciły brudne, poszarpane i brzydkie. Oczywiście kolega zapierał się, że nie ma z tym nic wspólnego ;) Są różni ludzie, ale ja pożyczam bardzo mało ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Dobrze to znam i Cię rozumiem. Sama nie za bardzo lubię pożyczać komuś książki, bo jak wiadomo- nie wszyscy potrafią zadbać i uszanować czyjąś własność. Kilka razy zdarzyły mi się historie z nieoddaniem książek lub też zniszczeniem. Sądzę, że po prostu trzeba trafić i wyselekcjonować odpowiednią osobę. Chociaż...ja pożyczyłam kiedyś masę książek mojej "najlepszej przyjaciółce" swoich czasów. I co? Przyjaźń przeminęła (a niby 7 lat..), niby chodzimy do jednej klasy, ale książek jak nie było tak nie ma niestety, a ja chyba nie mam ochoty już się o nie upominać.. Ale na pocieszenie mam też drugą dość miłą historię. Tak więc jakiś czas temu pożyczyłam mojemu koledze moją ukochaną trylogię "Igrzyska śmierci". Niestety uległy znikomego uszkodzeniu (naderwał się róg) podczas niefortunnego wypadku, ale mojemu koledze było tak przykro i głupio z tego powodu, że nie chciał mi oddać książki w takim stanie, więc w rekompensacie kupił mi nową :).
    Po tych wszystkich historiach postanowiłam jednak nie wstrzymywać się z pożyczkami i chcę to kontynuować, aby słowo pisane rozprzestrzeniać. A czy książka wróci? Należy wierzyć, że są na tym świecie dobre dusze, które szanują czyjąś własność :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Również Cię doskonale rozumiem. To przykre jak ludzie nie potrafią szanować cudzej własności... Sama nie mogłabym zniszczyć czyjeś książki, a przynajmniej nie specjalnie. Jeśli już coś takiego by się stało, myślę, że prędzej odkupiłabym nową niż oddała starą, będącą w opłakanym stanie. A co się tyczy nie oddawania pożyczonych książek... Nie rozumiem, jak ludzi mogą nie dręczyć wyrzuty sumienia. Oczywiście, mogę przyjąć do wiadomości brak czasu i długie trzymanie książki, ale nawet "Metro", choć obszerne, nie zajmuję kilku tygodni. Sama na szczęście nie spotkałam się osobiście z takim zachowaniem. Mam też nadzieję, że nigdy się nie spotkam.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja książek nie pożyczam, bo wiem, że nie wrócą w stanie idealnym. Miałam kiedyś piękne wydanie ,,Faraona", pożyczyłam - i książki nie poznałam:/

    OdpowiedzUsuń
  13. Hah, też zaginęła mi książka "My, dzieci z dworca ZOO". Chyba namiętnie się tę książkę pożyczało w młodości. Straciłam już bardzo dużo książek i z reguły już nie pożyczam, ale czasami się ugnę - wówczas dopominam się o swoje po kilku miesiącach. Nie wiem, skąd taka maniera? Czemu to takie typowe, że ludzie nie oddają książek? A jak oddadzą, to albo poplamione kawą, albo coś...

    OdpowiedzUsuń
  14. Też mam złe doświadczenia z pożyczaniem książek, dlatego teraz pożyczam wyłącznie osobom zaufanym. Wtedy mam pewność, że wrócą całe i zdrowe;) Poza tym mam swoją listę, komu i co pożyczyłam.Pozwala to uniknąć nieporozumień.

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetne temat, w sam raz do dyskusji! Ja mam jedną koleżankę, której często pożyczam książki, szczególnie nowości, ale powoli doprowadza mnie do szału ciągłe pytanie się kiedy skończę/kiedy będę miała itp. W maju tego roku pożyczyłam kryminał, w wakacje kontaktowałam się z inną koleżanką w kwestii oddania, ale nic z tego nie wyszło i ksiażkę dostałam dopiero we wrześniu. Na szczęście niezniszczoną. Ogółem bardzo nie lubię pożyczać swoich książek. Nie dlatego, że żałuję, ale po prostu nie ufam ludziom i wprost nienawidzę, jak trzymają moją książkę po kilka miesięcy.

    OdpowiedzUsuń
  16. I dlatego właśnie pożyczam książki tylko trzem zaufanym osobom. No niestety u mnie nie biblioteka, może to trochę wredne, ale co mi tam, w końcu to moje książki i ja o nich decyduję :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Do mnie pożyczone książki wracają w takim stanie, w jakim je pożyczyłam, ale zdarzało mi się kilka razy, ze niektóre do mnie wróciły. Kiedyś przeżyłam osobisty koniec świata, jak pewna osoba zgubiła moją ulubioną książkę i choć postanowiłam się nie wściekać, wszak nie zrobiła tego specjalnie, to pod wpływem tej sytuacji powzięłam żelazne postanowienie - nie pożyczać tych książek, do których jestem najbardziej przywiązana. Tamtą cudem odzyskałam (dostałam w prezencie), ale następnym razem mogę nie mieć tyle szczęścia, bo była to dość rzadka książka. Nie pożyczam także ludziom, o których wiem, że nie czytają ich i oddają po roku, dwóch jak już ich sterroryzuję.

    OdpowiedzUsuń
  18. "ale zdarzało mi się kilka razy, ze niektóre do mnie nie wróciły."

    Literkowy chochlik ;]

    OdpowiedzUsuń
  19. A ja pożyczam swoje książki, ale tylko zaufanym osobom ;)

    OdpowiedzUsuń

Reklamy swojego bloga i zaproszenia do zabaw blogowych proszę umieszczać na "Tablicy ogłoszeń" (Menu -> Różności -> Tablica ogłoszeń)

Autorzy

Adam Karczewski (1) Adam Zadworny (1) Adrian Zawadzki (1) Alan Bradley (2) Alberto Vázquez-Figueroa (1) Alice Munro (1) Alison Maloney (1) Allen Zadoff (2) Andreas Altmann (1) Andrew Pyper (1) Andrius Tapinas (1) Andrzej Swat (1) Ann Kidd Taylor (1) Anne Rice (1) Anonim (1) Anthony Ryan (1) Arael Zurli (2) Arkadij Strugacki (1) Åsa Larsson (1) B.K. Evenson (1) Ben H. Shepherd (1) Bill Browder (1) Borys Strugacki (1) Brian Sibley (1) Camilla Läckberg (1) Carla Mori (1) Carlo A. Martigli (1) Cecelia Ahern (1) Celeste Ng (1) Charlie Stella (1) Christina Baker Kline (1) Colleen Houck (2) Cooper Moo (1) Cormac McCarthy (2) Dan Simmons (1) Dario Fo (1) Dariusz Pawłowski (1) Darynda Jones (1) David McCandless (1) Drew Magary (1) E.D. deBirmingham (1) Edgar Allan Poe (1) Edward Mogilski (1) Elio M. García Jr (1) Elizabeth Wein (1) Ellen Alpsten (1) Elżbieta Cherezińska (3) Emily Brontë (1) Erik Axl Sund (3) Erik Bear (1) Erik Larson (1) Eva Pohler (1) Ewa Borderline (1) Ewa Gil-Kołakowska (1) Francis Lawrence (1) François Forestier (1) Gardner Dozois (2) Garth Nix (5) Gaston Leroux (1) George R. R. Martin (6) Gilles Legardinier (1) Gloria G. Brame (1) Graham Masterton (1) Gray Jolliffe (1) Greg Bear (1) Grzegorz Kopiec (1) Grzegorz Wielgus (1) H.P. Lovecraft (1) Hank Steinberg (1) Heinrich Hoffman (1) Henry Rider Haggard (1) Hervé Ghesquière (1) Humphrey Carpenter (1) Ian Steward (1) Ian Tregillis (3) Iwona Kienzler (1) Iwona Schymalla (1) Izabela Jung (1) J.R.R. Tolkien (2) Jacek Lusiński (1) Jacek Łukawski (2) Jacek Piekara (1) Jacek Wróbel (1) Jack Ketchum (3) Jakub Ćwiek (9) James Craig (2) James Sallis (2) Jamie Reidy (1) Jane Juska (1) Janusz Koryl (1) Janusz Mika (1) Jarosław Jakubowski (1) Jasper Fforde (1) Javier Marías (1) Jay Bonansinga (5) Jennifer Weiner (1) Jeremiah P. Ostriker (1) Jerome Charyn (1) Joanna Łańcucka (2) Joe Abercrombie (3) Joel McIver (1) Joel Shepherd (2) John Irving (1) John le Carré (1) Jon Jacobs (1) Jon Wiederhorn (1) Jonathan Carroll (1) Jonathan Holt (1) Jørn Lier Horst (1) Joseph Brassey (1) Julia Cameron (1) Karolina Janowska (1) Katherine Applegate (1) Katherine Pancol (1) Kendare Blake (1) Kerstin Ekman (1) Kevin Crossley-Holland (1) Kim Harrison (1) Krystyna Kaplan (1) Krzysztof Piskorski (1) Larry Dixon (1) Lavie Tidhar (1) Lech Chmiel (1) Leigh Bardugo (1) Lesley Downer (1) Linda Antonsson (1) Lucca Dotti (1) Lucius Shepard (1) Luigi Spinola (1) Lydia Cacho (1) Łukasz Henel (1) Łukasz Kiełbasa (1) Łukasz Orbitowski (1) Łukasz Radecki (2) M.L. Stedman (1) Maciej Krzywiński (1) Magda Durda (1) Magdalena Kubasiewicz (1) Maja Lunde (1) Malcolm Mackay (1) Manel Loureiro (4) Marcin Ciszewski (1) Marcin Górka (2) Marcin Mortka (8) Marcin Rak (1) Marcus Sedgwick (1) Marek Halter (1) Marek Niedźwiecki (1) Margaret Mazzantini (1) Margaret Stohl (1) María Dueñas (1) Marie Heaney (1) Marie Lu (1) Mario Puzo (1) Mark Del Franco (1) Mark Frost (1) Mark Lawrence (3) Mark Logue (1) Mark Riebling (1) Mark Teppo (1) Mark Watson (1) Marlon James (1) Matthew Gregory Lewis (1) Matthew Quick (2) Maureen F. McHugh (1) Maurice Druon (3) Max Brooks (1) Melanie Benjamin (2) Mercedes Lackey (1) Michael Katz Krefeld (3) Michał Romanek (1) Michelle Moran (1) Mick Wall (1) Milena Wybraniec (1) Mira Grant (3) Mirosław Tomaszewski (1) Monika Całkiewicz (1) Morgan Rice (1) Myke Cole (1) N.K. Jemisin (1) Naval (2) Neal Shusterman (1) Neal Stephenson (1) Neil Gaiman (6) Nela (1) Nigel Suckling (1) Olga Gromyko (1) Olga Sławnikowa (1) Oliver Bowden (1) Opal Carew (1) Øystein Stene (1) Parinosh Saniee (1) Patrick Ness (1) Paweł Zych (2) Peter Ackroyd (1) Peter Conradi (1) Peter Higgins (1) Philip Cooke (1) Philip Parker (1) Piotr Głuchowski (1) Piotr Rozmus (2) Platte F. Clark (2) Przemysław Piotrowski (2) Rafael Albuquerque (1) Rafał Kosik (1) Rafał W. Orkan (1) Rakso Hardik (1) Randall Munroe (1) Raymond Benson (1) Richard Castle (1) Richard P. Feynman (1) Roald Dahl (1) Rob Zombie (1) Robert Cichowlas (1) Robert Foryś (3) Robert Kirkman (4) Robert M. Wegner (3) Robert Rient (1) Robin Hobb (5) Ryan Gattis (1) Ryszard Ćwirlej (4) Sabaa Tahir (1) Sarah Lotz (1) Scott Ian (1) Scott Sigler (1) Scott Snyder (1) Sean Howe (1) Sebastian Fitzek (1) Sharon Kay Penman (1) Simon Mitton (1) Stefan Darda (1) Stephan Talty (1) Stephen Baxter (1) Stephen Hawking (2) Stephen King (7) Stephen Miller (1) Steve Hamilton (1) Steven Johnson (1) Stuart Hill (1) Sue Monk Kidd (4) Swietłana Aleksijewicz (1) Sylvia Day (1) Szymon Krug (1) Szymon Nowak (1) Tatiana Jachyra (1) Terry Brooks (1) Terry Goodkind (1) Terry Pratchett (5) Tess Gerritsen (1) Tim Willocks (2) Tomasz Jacek Graczykowski (1) Tomasz Pacyński (1) Tomasz Żaglewski (1) Tove Alsterdal (1) Veit Etzold (1) Virginie Despentes (1) Will Ferguson (1) William D. Brame (1) William Peter Blatty (1) Winston Graham (5) Witold Bunikiewicz (1) Witold Vargas (2) Wojciech Bauer (1) Youseef Rakha (1) Yrsa Sigurðardóttir (1)

Gatunek

Akcja (1) Album (4) Antologia (19) Astrofizyka (3) Autobiografia/Biografia (29) Bajki (1) Baśnie/Legendy/Mity (4) Bestiariusz (1) Dark fantasy (9) Dystopia (1) Fantastyka (126) Fantasy (49) Felietony (15) Fikcyjna literatura faktu (2) Film (1) Fizyka (4) Ghost story (3) Heroic fantasy (11) High fantasy (11) Historia (1) Horror (37) Inne (11) Klasyka literatury (2) Kolorowanka (4) Komedia romantyczna (1) Komiks (1) Kryminał (40) Kryminał noir (4) Literatura dziecięca (11) Literatura erotyczna (5) Literatura faktu (40) Literatura kobieca (10) Literatura marynistyczna (3) Literatura militarystyczna (3) Literatura muzyczna (3) Literatura naukowa (3) Literatura piękna (2) Literatura podróżnicza (5) Literatura popularnonaukowa (15) Literatura wojenna (11) Literatura współczesna (15) Low fantasy (8) Matematyka (1) Monografia (1) Paranormal romance (4) Postapokalipsa (22) Powieść detektywistyczna (2) Powieść gangsterska (1) Powieść gotycka (5) Powieść grozy (12) Powieść historyczna (34) Powieść humorystyczna (2) Powieść młodzieżowa (37) Powieść obyczajowa (29) Powieść przygodowa (5) Powieść psychologiczna (10) Powieść sensacyjna (36) Powieść szpiegowska (2) Powieść wiktoriańska (4) Przewodnik (2) Realizm magiczny (7) Reportaż (5) Romans (4) Saga rodzinna (5) Sci-fi (2) Science fantasy (1) Science fiction (7) Slasher (6) Space opera (3) Steampunk (4) Thriller (40) Thriller erotyczny (1) Thriller historyczny (3) Thriller polityczny (11) Thriller psychologiczny (11) Urban fantasy (24) Wywiad-rzeka (1) Wywiady (1)

Cykle/Serie

ABC (1) Alex McKnight (1) Amerykański wampir (1) An Ember in the Ashes (1) Anna (1) Apokalipsa Z (3) Assassin’s Creed (1) Asy polskiej fantastyki (1) Biblioteczka Historyczna (1) Biblioteka Bestsellerów Bellony (1) Bill Hodges (2) Bourbon Kid (1) Carnivia (1) Charley Davidson (1) Chłopak Nikt (2) Chłopcy (3) Cykl o Śmierci (1) Czarna Seria (1) Czarna Wdowa (1) Czerwona Seria (1) Dead River (1) Długa Ziemia (1) Dom pod Pękniętym Niebem (3) Dreszcz (1) Drive (2) Dziedzictwo rodu Poldarków (5) Dzieła Tolkienowskie (1) eXst eXiste (1) Fabryka strachu (1) Flawia de Luce (2) Gambit hetmański (2) Grimm City (2) Grisza (1) Grosz (1) Gubernator (4) Historia (1) Historia Polski (1) Infekcja (1) Inspektor Carlyle (2) Ja gorę (3) Jakub Tyszkiewicz (1) Klątwa tygrysa (2) Kłamca (2) Kraina martwej ziemi (2) Krąg Czarnoksiężnika (1) Kroniki Icemarku (1) Kroniki Jennifer Strange (1) Kroniki wampirów (1) Królowa Cieni (1) Królowie przeklęci (3) Kryminał z klasą (1) Legendarz (2) Lektury reportera (1) Malfetto (1) Marvel (1) Mattias Tannhäuser (2) Miecz Prawdy (1) Miecz Shannary (1) Milicjanci z Poznania (4) Mongoliada (1) Morza Wszeteczne (2) Morze Drzazg (3) Mroczny zaułek (1) Muchachas (1) Mundus (1) Nikki Heat (1) Oblicza Grozy (1) Oblicza Victorii Bergman (2) Odrodzone królestwo (2) Opowieści z meekhańskiego pogranicza (3) Paladyn (1) Paramythia Vakkerby (1) Podzieleni (1) Projekt Milkweed (1) Próba krwi i stali (2) Przegląd Końca Świata (3) Przypadki Connora Greya (1) Purgatorium (1) Ravn (3) Rebeka Martinsson (1) Rozbite Imperium (2) Saga o Fjällbace (1) Saga o Wikingach (1) Salamandra (1) Sen o krwi (1) Shadow Ops (1) Skrytobójca (3) Stare Królestwo (4) Strażnicy Snów (1) Szubienicznik (1) Świat Dysku (2) The Walking Dead (5) Trylogia Glasgow (1) Trylogia Kruczy Cień (1) Trylogia Sowiego Maga (1) Uczta Wyobraźni (2) Vernon Subutex (1) Wiedza i Życie – Orbity Nauki (1) William Wisting (1) Wojna Czerwonej Królowej (1) Wojny alchemiczne (2) Wolfhound Century (1) Zapadlisko (1) Zbrodnia w bibliotece (2) Złotoskóry (2) Zły jednorożec (2)